6- محور ارتقاءسلامت اداري، مسئولیت پذیری و پاسخگویی (140 امتیاز)

شاخص اول- ارتقاء سلامت نظام اداري (35 امتیاز)

شماره نماگر

عنوان نماگر

نحوه سنجش

سقف امتياز

1

پیشگیری

بر اساس چک لیست ارزیابی شاخص

15

2

نظارت

14

3

مقابله

6

مستندات قابل ارائه از سوي دستگاه

مستندات مرتبط با هر یک از نماگرها تکمیل و در سامانه به عنوان فایل ضمیمه پیوست شود.

مستندات شاخص:بند 24 سياست‌هاي كلي نظام اداري ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري، مواد 91، 92 و 93 قانون مديريت خدمات كشوري، دستورالعمل اجرايي مواد 91 و 92 قانون مديريت خدمات کشوري(بخشنامه شماره 173706 تاريخ 1393/12/27 سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور، قانون ارتقاي سلامت نظام اداري و مقابله با فساد، آيين‌نامه اجرايي ماده 26 قانون ارتقاي سلامت نظام اداري و مقابله با فساد(تصويب‌نامه شماره 45146/ت50080هـ تاريخ 1393/4/24 هيأت وزيران)، برنامه ارتقاء سلامت نظام اداري و مقابله با فساد(مصوبه شماره 37995/ت 28617هـ تاريخ 1382/12/25 هيئت وزيران)، آيين‌نامه پيش‌گيري و مبارزه با رشوه در دستگاه‌هاي اجرايي(مصوبه شماره 73377/ت 30374ه‍ تاريخ 1383/12/22 هيئت وزيران)، تصويب‌نامه شماره 44770/77683 تاريخ 1389/4/8 هيات وزيران، آيين نامه پيشگيري و مقابله نظام‌مند و پايدار با مفاسد اقتصادي در قوه مجريه(مصوبه شماره 192087/ت50328هـ مورخ 1392/12/28 هيات وزيراننامه شماره 200/93/4349 مورخ 1393/4/3 معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور، بخشنامه شماره 200/93/5272 تاريخ 1393/4/17 و بخشنامه شماره 200/93/13472 تاريخ 1393/10/7 موضوع ساماندهي کميته‌هاي تخصصي مرتبط با مسايل مديريتي و اداري، تصویب­نامه شورای عالی اداری شماره 954930 مورخ 1395/10/22 در خصوص کارگروه ارتقای سلامت نظام اداری، چک لیست راهنمای ارزیابی شاخص.

شاخص دوم- صيانت از حقوق شهروندان در نظام اداری (35 امتیاز)

شماره نماگر

عنوان نماگر

نحوه سنجش

سقف امتياز

1

آگاهی بخشی وظایف، ماموریت ها و فرآیندهای اداری به مردم(موضوع مواد 7، 8 و 10 تصویب­­نامه)

بر اساس چک لیست راهنمای ارزیابی شاخص

4

2

دسترسی آسان و سریع مراجعین به خدمات اداری(موضوع مواد 6 و 11 تصویب­نامه)

7

3

رفتار محترمانه با مراجعین(موضوع ماده 3 تصویب­نامه)

5

4

اعمال بیطرفانه قوانین و مقررات(موضوع مواد 4، 5 و 10 تصویب­نامه)

2

5

فراهم نمودن امکان جبران خسارات وارده احتمالی به مراجعین ( موضوع ماده 13 تصویب­نامه)

2

6

ایجاد امکان دسترسی به آمار و اطلاعات عملکردی و بسترسازی جلب مشارکت و دریافت انتقادات و پیشنهادات مردم(حکمرانی داده باز) (موضوع مواد 8، 9 و 12 تصویب­نامه)

6

7

راهبری و ضمانت اجرای تصویب­نامه حقوق شهروندی در نظام اداری (موضوع مواد 18 و 19 تصویب­نامه)

9

مستندات قابل ارائه از سوي دستگاه

مستندات مرتبط با هر یک از نماگرها تکمیل و در سامانه به عنوان فایل ضمیمه پیوست شود.

مستندات شاخص: تصويبنامه حقوق شهروندي در نظام اداري (موضوع مصوبه شماره 1127128 مورخ 1395/12/28 شوراي عالي اداري و مقررات مرتبط با آن). چک لیست راهنمای ارزیابی شاخص.

شاخص سوم- افزايش اثربخشي نظام رسيدگي به تخلفات اداري(15 امتياز)

شماره نماگر

عنوان نماگر

نحوه سنجش

سقف امتياز

1

انتصاب اعضاء و تشکیل هیات­ها

بر اساس چک لیست ارزیابی شاخص

3

2

عملكرد هيات‌های تابعه در رسيدگي به پرونده‌هاي اتهامي

5

3

كيفيت آراء و ارائه گزارش

1

4

هماهنگی در عملکرد هیات­ها

5

5

پشتيباني و ارائه خدمات به هيات‌ها

1

مستندات شاخص:قانون رسيدگي به تخلفات اداري مصوب مورخ 1372/9/7 و آيين نامه اجرايي آن موضوع مصوبه شماره 26222/ت304/ه مورخ 2/8/1373 هيات وزيران. و نامه شماره 205/93/8392 تاريخ 1393/6/23 دبيرخانه هيأت عالي نظارت(موضوع مباني و مستندات قانوني و محورها و شاخص‌هاي ارزيابي عملکرد مسئولين هماهنگي هيأت‌هاي رسيدگي به تخلفات اداري کارمندان)، چک لیست راهنمای ارزیابی شاخص.

شاخص چهارم- رسيدگي به ارتباطات مردمي در بستر سامد[1] (15 امتياز)

شماره نماگر

عنوان نماگر

سقف امتياز

نحوه سنجش

1

درصد شكايات پاسخ داده شده به شكايات دريافتي سال 98

1.5

بر اساس اطلاعات سامانه سامد. دركليه مواردي كه درصد خواسته شده است اگر درصد وارده كمتر از 30 بود هيچ امتيازي تعلق نمي‌گيرد. درصورتي كه بزرگتر و مساوي 30 و كمتر از 60 باشد نصف امتياز و درصورتي كه بزرگتر و مساوي 60 درصد باشد كل امتياز تعلق مي‌گيرد. در مورد زير شاخص 7 اگر نسبت مربوطه كمتر و مساوي يك باشد امتياز كامل تعلق مي گيرد. بين يك و كمتر مساوي 1.5 نصف امتياز و بالاتر از آن امتيازي تعلق نمي‌گيرد.

جدول اطلاعات نماگر1

تعداد شكايات دريافت شده سال 98

تعداد شكايات رسيدگي شده سال 98

تعداد شكايات ابتدای سال 98

تعداد شكايات انتهای سال 98

2

درصد درخواست پاسخ داده شده به درخواست دريافتي سال 98

1.5

جدول اطلاعات نماگر2

تعداد درخواست دريافت شده سال 98

تعداد درخواست پاسخ داده شده سال 98

3

درصدگزارش پاسخ داده شده به گزارش دريافتي سال 98

1.5

جدول اطلاعات نماگر3

تعداد گزارش دريافت شده سال 98

تعداد گزارش پاسخ داده شده سال 98

4

درصد پاسخگويي به نامه‌هاي سفرهاي استاني توسط دستگاههاي استاني

3

جدول اطلاعات نماگر4

تعداد نامه های دریافت شده

تعداد نامه های پاسخ داده شده

5

درصد پاسخگويي به مكاتبات محرمانه ارسالي از سوي مركز ارتباطات مردمي(اداره كل بازرسي نظارت و ارزيابي عملكرد)

3

جدول اطلاعات نماگر 5

تعداد مکاتبات دریافت شده

تعداد مکاتبات پاسخ داده شده

6

درصد پاسخگویی در سال 98(نسبت موارد پاسخ داده شده به كل موارد)

2.25

7

متوسط زمان رسيدگي به شکايات [2]

2.25

درصورتي كه ميانگين زمان پاسخگويي كمتر و مساوي 10 روز باشد و گزارش مربوط به نمونه گيري از موارد ضميمه شده باشد امتياز كامل تعلق مي‌گيرد. بين 10 تا 20 روز نصف امتياز و بالاتر از اين بازه امتيازي تعلق نمي‌گيرد.

شاخص پنجم: ارتباطات مردم و دولت در بستر سامد[3] (20 امتیاز)

شماره نماگر

عنوان نماگر

نحوه سنجش

سقف امتياز

1

تعداد ملاقات‌هاي چهره به چهره (مردمي) وزراء و روساي سازمان‌ها و استانداري‌هاي سراسر كشور

بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه سامد

2

2

کیفیت پاسخگویی

2

3

سفرهاي استاني (به استناد بند3-1و3-2 نظامنامه)

2

4

مديريت شبانه (به استناد بند4-3 نظامنامه)

2

5

تحليل مشكلات مردمي و شناسايي گلوگاه‌هاي فساد(به استناد بند11-11 نظامنامه)

2

6

درصد رضايت مردم از پاسخگويي دستگاه(به استناد بند11-12 نظامنامه)

2

7

تبيين و تشريح سامانه الكترونيكي ارتباط مردم و دولت براي مديران و كاركنان

2

8

تعامل و همكاري در راستاي ايجاد وحدت رويه و پاسخگويي به مشكلات مردمي

2

9

جلسات حل مسأله(به استناد بند9 نظامنامه)

1

10

پاسخگويي مديران واحدهاي استاني در سامانه سامد استانداري‌هاي سراسر كشور (به استناد ماده 9 منشور حقوق شهروندي)

2

11

اطلاع رساني به متقاضيان (به استناد موضوع ماده8 منشور حقوق شهروندي)

1

مستندات شاخص: نظامنامه مديريت ارتباطات مردمي در بستر سامد(مصوبه شماره 206/92/6330 تاريخ 1392/4/5 شوراي عالي اداري) و راهنماي خودارزيابي سامد، تصویبنامه شماره 383034 تاریخ 1398/07/14 شورای عالی اداری .

شاخص ششم- مناسب سازي فضاهاي اداري جهت استفاده جانبازان و معلولين[4] (20 امتياز)

شماره نماگر

عنوان نماگر

نحوه سنجش

سقف امتياز

1

مناسب بودن ورودي ساختمان­ها جهت تردد معلولين و جانبازان(رعايت ضوابط ورودی ساختمان­ها ويژه استفاده جانبازان و معلولين)

بر اساس راهنما و چک لیست ارزیابی شاخص

5

2

مناسب بودن فضاهاي بهداشتي جهت استفاده معلولين و جانبازان(رعايت ضوابط اجرايي فضاهاي بهداشتي ويژه استفاده جانبازان و معلولين)

5

3

مناسب بودن سطح شيب­دار یا بالابر ساختمان ها جهت استفاده معلولين و جانبازان(رعايت ضوابط سطوح شيب دار جهت تردد جانبازان و معلولين)

5

4

مناسب بودن آسانسورها جهت استفاده معلولين و جانبازان(رعايت ضوابط آسانسور ويژه استفاده جانبازان و معلولين)

5

مستندات شاخص:آيين نامه مناسب سازي (تصويب نامه شماره 77303/ت49130هـ تاريخ 1394/6/15 هيأت وزيرانراهنماي نحوه ارزيابي شاخص مناسب سازي فضاهاي اداري جهت استفاده معلولين و جانبازان.


15. اطلاعات اين شاخص بايد توسط واحدي كه سامد در آنجا مستقر است تكميل و توسط مدير مربوطه تاييد گردد. ارزیابی اين شاخص توسط مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری انجام می گیرد.

16. زمان پاسخگويي به شكايات، مدت زمان از دريافت شكايت توسط سازمان/دستگاه تا پاسخگويي مي‌باشد. براي تعيين ميانگين مدت زمان پاسخگويي بايد نمونه‌اي از شكايات به صورت تصادفي و از ماه‌هاي مختلف سال انتخاب و تعداد نمونه ها نبايد كمتر از 10 عدد باشد. لازم به ذكر است در صورت فراواني زياد شكايات، حجم نمونه حداقل به اندازه 20% شكايات باشد.

17. ارزیابی این شاخص توسط مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری انجام می­شود.

18. ارزیابی این شاخص توسط سازمان بهزیستی کشور انجام انجام می­شود.