شاخص1: استانداردسازی دستورالعمل­های ارائه خدمات

تعداد سنجه: 1

تعریف و هدف شاخص: به منظور تسریع در فرایند استانداردسازی، کلیه دستگاه­های اجرائی تابعه قوه مجریه به استثنای دستگاه­هایی که وظایف خاصی در قانون اساسی برای آن­ها تعیین شده است، موظفند مقررات فنی حوزه مربوطه را با رعایت استانداردهای ملی و بین­المللی تدوین، اجراء و بر آن نظارت کنند. سازمان موظف است بر فرایند تدوین و حسن اجرای استانداردها در این دستگاه­ها نظارت نمایند. به علاوه کلیه دستگاه­های اجرائی تابعه قوه مجریه به استثنای دستگاه­هایی که وظایف خاصی در قانون اساسی برای آن­ها تعیین شده است، موظفند به منظور توسعه(تدوین) استانداردهای ملی، استانداردهای تخصصی دستگاه مربوطه را تدوین و پس از طرح در کمیسیون­های فنی ذی­ربط، جهت تصویب در کمیته­های ملی سازمان که با حضور ذی­نفعان تشکیل می­گردد ارائه نمایند.

سنجه 1: متناسب­سازی دستورالعمل اجرایی تدوین استانداردها با دستورالعمل­های تخصصی دستگاه

وزن از 100: 100

نحوه ارزیابی و فرمول سنجش: شرکت در دوره‌های آموزشی نحوه تدوین استاندارد ملی و روش اجرایی تدوین استاندارد ملی و دوره آموزشی نحوه تدوین مقررات فنی و معرفی متولی ایجاد و استقرار دفتر استانداردسازی در دستگاه اجرایی

مستندات قابل قبول (قابل ارائه از سوی دستگاه): بارگذاری گواهی نامه شرکت در دوره‌های آموزشی نحوه تدوین استاندارد ملی و روش اجرایی تدوین استاندارد ملی و دوره آموزشی نحوه تدوین مقررات فنی و بارگذاری نامه معرفی متولی استاندارد سازی دستگاه اجرایی به سازمان ملی استاندارد ایران ( معاونت تدوین و ترویج استاندارد)

نهاد ارزیابی کننده: سازمان ملی استاندارد ایران

شاخص2: اصلاح فرایندهای ارائه خدمت

تعداد سنجه: 1

تعریف و هدف شاخص:

فرایند، مجموعه‏ای از فعالیت‏های مرتبط با هم و ساختار یافته است که یک خدمت، کالا یا اطلاعات مشخصی را (به منظور تحقق یک هدف معین) برای یک متقاضی معین، ایجاد و تولید می‏کند. بالاترین سطح تحلیل فرایند، زیرخدمت در نظر گرفته می‏شود.

سنجه 1: میزان تحقق اهداف بهبود فرایند

وزن از 100: 100

نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:

1) میزان تحقق اهداف تعیین شده برای هر دستگاه اجرایی در فرم‏های ابلاغ بهبود فرایند مرتبط با جزء 1 بند «و» تبصره 7 قانون بودجه 1401 (طرح مبنا- طرح ملی بهبود فرایندهای نظام اداری) برای دستگاه‏های اجرایی مشمول طرح

2) میزان تحقق اهداف بهبود برای حداقل 10 زیرخدمت (متفاوت از سال گذشته) در هر دستگاه اجرایی منطبق با دستورالعمل «اصلاح فرآیندها و روش‏های انجام کار» به شماره 137047 مورخ 7‏/11‏/1393برای سایر دستگاه‏های اجرایی

برای هیچ دستگاهی«عدممصداق»موضوعیت ندارد.

مستندات قابل قبول (قابل ارائه از سوی دستگاه):

  1. بارگذاری گزارشات عملکرد دستگاه‌های اجرایی در سامانه تسما مطابق با قالب تعیین شده مرتبط با جزء 1 بند «و» تبصره 7 قانون بودجه 1401 (طرح مبنا) به همراه مستندات و شواهد کافی از انجام اقدامات ابلاغ شده در «فرم ابلاغ بهبود فرایند» (پیوست 3)
  2. ثبت عناوین زیر خدمات بهبود یافته در سال 1401 در سامانه مدیریت خدمات دولت در زیربخش بهبود خدمات (بهبود فرایندها) و همچنین درج اطلاعات مرتبط با هر زیرخدمت (شامل شاخص‏ها، اقدامات و درصد تحقق) به همراه مستندات مربوطه در قالب فرم 1 (پیوست)

نهاد ارزیابی کننده: امور توسعه دولت هوشمند سازمان اداری و استخدامی کشور

شاخص3: الکترونیکی شدن خدمات دستگاه

تعداد سنجه: 5

تعریف و هدف شاخص:

  1. ایجاد بستر مناسب برای درخواست، تولید و تحویل خدمت/ زیرخدمت، به صورت غیرحضوری از قبیل پست الکترونیک؛ تلفن گويا يا مرکز تماس؛ پيام کوتاه؛ و یا به صورت اینترنتی (مانند وبگاه دستگاه) و ...
  2. ایجاد بستر مناسب برای اطلاع رسانی در خصوص ماهیت و شیوه ارائه خدمت/ زیرخدمت به صورت اینترنتی از طریق پرتال دستگاه اجرایی

سنجه 1: میزان الکترونیکی شدن مرحله درخواست خدمات

وزن از 100: 35

نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:

نسبت تعداد کل خدمات الکترونیکی شده تاکنون، در مرحله درخواست، به کل خدمات شناسه‏دار دستگاه که قابلیت الکترونیکی شدن در مرحله درخواست دارد.

لازم است برای هر یک از خدمات دستگاه، در "تب دسترسی‌ها" در سامانه مدیریت خدمات دولت (https://gserviceportal.aro.gov.ir) کلیه فیلدهای مرتبط با وضعیت درخواست هر خدمت در بخش"مرحله درخواست خدمت" تکمیل شود. صحت اطلاعات تکمیل شده، ملاک امتیازدهی ارزیابان خواهد بود.

«عدم مصداق» صرفا برای دستگاه‌هایی که هیچ یک از خدمات آن قابلیت الکترونیکی‌شدن در مرحله درخواست را نداشته باشد منظور خواهد شد.

مستندات قابل قبول (قابل ارائه از سوی دستگاه):

نیازی به بارگذاری مستندات در سامانه مدیریت عملکرد (تسما) نمی­باشد.

سنجه 2: میزان الکترونیکی شدن مرحله تحویل خدمات

وزن از 100: 15

نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:

نسبت تعداد کل خدمات الکترونیکی شده تاکنون، در مرحله تحویل به کل خدمات شناسه‏دار دستگاه که قابلیت الکترونیکی شدن در مرحله تحویل دارد.

لازم است برای هر یک از خدمات دستگاه، در "تب دسترسی‌ها" در سامانه مدیریت خدمات دولت (https://gserviceportal.aro.gov.ir) کلیه فیلدهای مرتبط با وضعیت ارائه هر خدمت در بخش "مرحله ارائه نتیجه" تکمیل شود. صحت اطلاعات تکمیل شده، ملاک امتیازدهی ارزیابان خواهد بود.

«عدم مصداق» صرفا برای دستگاه‌هایی که هیچ یک از خدمات آن قابلیت الکترونیکی‌شدن در مرحله تحویل را نداشته باشد منظور خواهد شد.

مستندات قابل قبول (قابل ارائه از سوی دستگاه):

نیازی به بارگذاری مستندات در سامانه مدیریت عملکرد (تسما) نمی­باشد.

سنجه 3: میزان الکترونیکی‌ شدن کامل خدمات

وزن از 100: 40

نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:

نسبت تعداد کل خدمات الکترونیکی شده تاکنون، در مرحله درخواست، تولید و تحویل به کل خدمات شناسه‏دار دستگاه که قابلیت الکترونیکی شدن در همه مراحل تحویل دارد.

لازم است برای هر یک از خدمات دستگاه، در "تب دسترسی‌ها" در سامانه مدیریت خدمات دولت (https://gserviceportal.aro.gov.ir) کلیه فیلدهای مرتبط با وضعیت ارائه هر خدمت در بخش مربوطه تکمیل شود. صحت اطلاعات تکمیل شده، ملاک امتیازدهی ارزیابان خواهد بود.

«عدم مصداق» صرفا برای دستگاه‌هایی که هیچ یک از خدمات آن قابلیت الکترونیکی‌شدن در مرحله تحویل را نداشته باشد منظور خواهد شد.

مستندات قابل قبول (قابل ارائه از سوی دستگاه):

نیازی به بارگذاری مستندات در سامانه تسما نمی‌باشد.

نهاد ارزیابی کننده: امور توسعه دولت هوشمند سازمان اداری و استخدامی کشور

سنجه 4: اطلاعرسانی فرایندهای ارایه خدمت

وزن از 100: 5

نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:

لازم است کلیه خدمات دستگاه (اعم از الکترونیکی/ غیرالکترونیکی) بطور متمرکز در بخش "معرفی خدمات" دستگاه، واقع در نوار پیمایشگر تارنمای دستگاه (هم ردیف "صفحه اصلی") قرار گیرد. فهرست اطلاعاتی که ضروری است به ازای هر خدمت در بخش "معرفی خدمات" درج شود عبارت است از:

    • عنوان خدمت کلان (شناسه خدمت)
    • عنوان زیر خدمت (شناسه زیرخدمت)
    • نحوه ارائه زیرخدمت{حضوری/ غیرحضوری (شامل الکترونیکی، پست، و ...) }
    • راهنمای استفاده از زیرخدمت{فابل راهنمای دریافت زیرخدمت درج شود}
    • اطلاعات تکمیلی زیرخدمت (شناسنامه زیرخدمت) {لینک صفحه شناسنامه زیرخدمت در سامانه ملی خدمات دولت- ویژه مردم}
    • لینک صفحه دریافت خدمت{در صورت الکترونیکی بودن خدمت لینک صفحه دریافت خدمت میبایست در این قسمت درج شود.}
    • FAQ{سوالات متدوال مربوط به هر زیرخدمت به طور جداگانه درج شود. }
    • SLA{بیانیه توافق سطح خدمت}
    • شماره تماس و نام واحد پاسخگوی زیرخدمت{شماره تماس واحد واحد پاسخگویی و پشتیبانی از زیرخدمت درج شود.}

همچنین لازم است برای هر یک از خدمات دستگاه، در "تب دسترسی‌ها" در سامانه مدیریت خدمات دولت (https://gserviceportal.aro.gov.ir) کلیه فیلدهای مرتبط در بخش"مرحله اطلاع‏رسانی خدمت" تکمیل شود.

برای هیچ دستگاهی«عدم مصداق»موضوعیت ندارد.

مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه):

نیازی به بارگذاری مستندات در سامانه تسما نمیباشد.

سنجه 5: کیفیت دسترسی به خدمات الکترونیکی

وزن از 100: 5

نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:

ارزیابی توسط شورای اجرایی فناوری اطلاعات انجام می‏شود و سنجه‏های مورد نظر توسط آن شورا اعلام خواهد شد. در صورت عدم انجام ارزیابی توسط شورای اجرایی فناوری اطلاعات، این شاخص برای کلیه دستگاه‏های اجرایی عدم مصداق منظور خواهد شد.

مستندات قابل قبول (قابل ارائه از سوی دستگاه):

نیاز به بارگذاری مستندات در سامانه تسما نمی‏باشد، امتیاز مربوطه بر اساس نتایج ارزیابی شورای اجرایی فناوری اطلاعات لحاظ می‏شود.

نهاد ارزیابی کننده: دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات