شاخص های عمومی ارزیابی عملکرد سطح ملی سال 1403- قسمت هجدهم
عنوان شاخص: شفافیت عمومی دستگاه | تعداد سنجه: 5 |
تعریف و هدف شاخص: شفافیت دولت به منظور ارتقاء سلامت اداری و پیشگیری از ف ساد، افزایش پاسخگویی، افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی | |
واحد متولی شاخص در دستگاه ارزیابی شونده: متولی پرتال اطلاعرسانی دستگاه (روابط عمومی و یا هر واحد متولی دیگر) | |
مستند قانونی شاخص (مرجع قانونی مورد استناد شاخص): ماده 2 قانون شفافیت قوای سهگانه، دستگاههای اجرایی و سایر نهادها ماده 3 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد | |
عنوان سنجه1: انتشار عمومی اطلاعات تحصیلات و سوابق مدیران | وزن از100: 20 |
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش: بر مبنای اطلاعات مندرج در پرتال دستگاه و به صورت زیر:
| |
مستندات قابل قبول (مستندات قابل ارائه توسط دستگاه): ارائه لینک مربوط به محل درج اقلام اطلاعاتی در پرتال دستگاه. | |
واحد متولی ارزیابی کننده: دفتر تعالی فرهنگ سازمانی و سلامت اداری سازمان اداری و استخدامی کشور | |
عنوان سنجه2: انتشار عمومی اطلاعات حقوق و مزایای ماهانه و سالانه مدیران | وزن از100: 20 |
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش: بر مبنای اطلاعات مندرج در پرتال دستگاه و به صورت زیر:
| |
مستندات قابل قبول (مستندات قابل ارائه توسط دستگاه): ارائه لینک مربوط به محل درج اقلام اطلاعاتی در پرتال دستگاه. | |
واحد متولی ارزیابی کننده: دفتر تعالی فرهنگ سازمانی و سلامت اداری سازمان اداری و استخدامی کشور | |
عنوان سنجه3: انتشار عمومی اطلاعات ساختار، مأموریتها، وظایف و فرایندهای کاری | وزن از100: 20 |
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش: بر مبنای اطلاعات مندرج در پرتال دستگاه و به صورت زیر:
| |
مستندات قابل قبول(مستندات قابل ارائه توسط دستگاه): ارائه لینک مربوط به محل درج اقلام اطلاعاتی در پرتال دستگاه. | |
واحد متولی ارزیابی کننده: دفتر تعالی فرهنگ سازمانی و سلامت اداری سازمان اداری و استخدامی کشور | |
عنوان سنجه4: انتشار عمومی اطلاعات تفصیلی مناقصات، مزایدات و جزئیات مرتبط با قراردادهای بزرگ و متوسط | وزن از100: 20 |
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش: بر مبنای اطلاعات مندرج در پرتال دستگاه و به صورت زیر:
| |
مستندات قابل قبول (مستندات قابل ارائه توسط دستگاه): ارائه لینک مربوط به محل درج اقلام اطلاعاتی در پرتال دستگاه ارائه لینک مربوط به ثبت قراردادهای مربوط به معاملات بزرگ و متوسط در پایگاه اطلاعات قراردادهای کشور | |
واحد متولی ارزیابی کننده: دفتر تعالی فرهنگ سازمانی و سلامت اداری سازمان اداری و استخدامی کشور | |
عنوان سنجه5: انتشار عمومی اطلاعات اموال، داراییها، درآمدها و هزینهکرد سالانه دستگاه | وزن از100: 20 |
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش: بر مبنای اطلاعات مندرج در پرتال دستگاه و به صورت زیر:
| |
مستندات قابل قبول (مستندات قابل ارائه توسط دستگاه): ارائه لینک مربوط به محل درج اقلام اطلاعاتی در پرتال دستگاه. | |
واحد متولی ارزیابی کننده: دفتر تعالی فرهنگ سازمانی و سلامت اداری سازمان اداری و استخدامی کشور | |
عنوان شاخص : ارائه پاسخ به موقع و اطلاعات مورد نیاز در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات | تعداد سنجه: 2 | |||||||
تعریف و هدف شاخص: ماده 5 قانون انتشار آزاد اطلاعات : موسسات عمومی مکلفند اطلاعات موضوع این قانون را در حداقل زمان ممکن و بدون تبعیض در دسترس مردم قرار دهند. ماده2 آیین نامه اجرایی ماده 8 مصوب 1400/03/23 هیأت وزیران : هر شخص حقیقی و حقوقی ایرانی میتواند درخواست خود برای دسترسی به اطلاعات مشمول قانون را از طریق سامانه ارایه کند. کلیه مؤسسات عمومی و خصوصی ارایه دهنده خدمات عمومی موظفند امکان دسترسی شهروندان به اطلاعات را از مجرای این سامانه فراهم کنند. ماده ٨ قانون - مؤسسه عمومی یا خصوصی باید به درخواست دسترسی به اطلاعات در سریعترین زمان ممکن پاسخ دهد و در هر صورت زمان پاسخ نمیتواند حداکثر بیش از ١٠ روز از زمان دریافت درخواست باشد. | ||||||||
سنجه 1: پاسخگویی به درخواست اطلاعات در سامانهiranfoia.ir | وزن از 100: 60 | |||||||
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش: بر مبنای اطلاعات مندرج در پرتال دستگاه و به صورت زیر انجام میشود: دسته بندی انواع دلایل و توجیهات ارایه شده برای حمایت از حق دسترسی به اطلاعات را میتوان به سیاسی، حقوقی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی دستهبندی کرد. پاسخگویی یکی ازعناصر مبانی سیاسی نقش حق دسترسی به اطلاعات محسوب میشود. پاسخگویی دو گونه است : فعال و انفعالی . پاسخگویی فعال یعنی اینکه مقامات و مدیران دولتی رأساً به گزارش عملکرد خود بپردازند و اهداف، مأموریت، سیاستها، برنامهها و اقدامات خود را تشریح و تبیین کنند. اما پاسخگویی انفعالی یعنی اینکه مقامان و مدیران دولتی به پرسشها یا درخواستهای اطلاعات که از آنها پرسیده میشود پاسخ دهند. اهمیت این نوع پاسخگویی بیش از پاسخگویی فعال است. در پاسخگویی فعال مقامات معمولاً اطلاعات و گزارش هایی را ارایه میکنند که در تعریف و توجیه عملکرد آنها است و از اشتباهات، خطاها، ایرادها و نقایص فعالیتهای خود کمتر اطلاعات میدهند. بنابراین پاسخگویی در سامانه براساس مقررات قانون است و حتی اگر درخواست ثبت شده دارای ابهام یا نقصی یا غیر مرتبط با وظایف سازمانی باشد باید پاسخ داده شود. امتیاز به سازمانهایی تعلق میگیرد که پاسخگویی لازم را به درخواست اطلاعات ثبت شده در سامانه iranfoia.ir طبق مقررات (مستدل و مستند) ثبت کرده باشند. بررسی عملکرد دستگاه های در سامانه iranfoia.ir و محاسبه امتیاز شاخص طبق روش زیر انجام می شود :
| ||||||||
مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه): ارائه مستندات از سوی دستگاه در بستر سامانه مدیریت عملکرد لازم نیست. | ||||||||
سنجه2: پاسخگویی در مهلت قانونی در سامانهiranfoia.ir | وزن از 100: 40 | |||||||
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش: بر مبنای اطلاعات مندرج در پرتال دستگاه و به صورت زیر انجام میشود: پاسخ به درخواستهای دسترسی به اطلاعات باید براساس مهلت زمانی که در ماده 8 قانون پیش بینی شده است صورت گیرد. تسریع پاسخگویی شاخصی است که میتوان به میزان سرعت رسیدگی به تقاضا و آگاهی و دسترس پذیر بودن اطلاعات موجود در سازمان پی برد. در واقع کم بودن میانگین زمان پاسخ به درخواست با رعایت الزامات قانون از شاخصهای مهم ارزیابی عملکرد سازمان است. حتی اگر درخواست اطلاعات پیچیده یا شامل حجم زیادی از اطلاعات یا مستلزم جست و جو در میان شمار زیادی از سوابق و اطلاعات باشد باید پاسخ اولیه براساس مقررات قانون به متقاضی در مهلت 10 روزکاری ارایه گردد تا منجر به کسب رضایت شود. امتیاز به سازمانهایی تعلق میگیرد که کمترین زمان پاسخگویی را براساس نوع درخواست و تعداد آماری (کلی /سالانه)داشته باشند. بررسی عملکرد دستگاه های در سامانه iranfoia.ir و محاسبه امتیاز شاخص طبق روش زیر انجام می شود :
| ||||||||
مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه): ارائه مستندات از سوی دستگاه در بستر سامانه مدیریت عملکرد لازم نیست. | ||||||||
نهاد ارزیابی کننده: کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | ||||||||
عنوان شاخص: ساماندهی منابع بودجه عمومی دولت | تعداد سنجه: 3 |
تعریف و هدف شاخص: امکان ارتقاء شفافیت، ساماندهی و کنترلهای مالی با اخذ اطلاعات دستگاه اجرایی واریز کننده درآمد، ردیف بودجهای و ... از طریق ارسال گزارش عملکرد منابع عمومی (در مقاطع ماهانه)، علل عدم تحقق منابع عمومی، پیشبینی وصول آنها در مقاطع ماهانه یا فصلی و درصد تحقق منابع | |
واحد متولی شاخص در دستگاه ارزیابی شونده: ذیحسابی و اداره کل امور مالی- قسمت بودجه و برنامهریزی | |
مستند قانونی شاخص: ماده 33 ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1403 کل کشور (بر اساس ماده 37 قانون محاسبات عمومی کشور) که مراتب طی بخشنامه شماره 56/33628 مورخ 1403/2/26 به تمام دستگاههای اجرایی ملی و ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استانها ابلاغ شده است | |
واحد متولی ارزیابی کننده: اداره کل نظارت بر اجرای بودجه، اداره نظارت بر منابع بودجه عمومی خزانه داری کل کشور | |
عنوان سنجه 1: نسبت تحقق منابع به مصوب سال * | وزن از 100: 25 |
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش: بررسی میزان وصول منابع عمومی به تفکیک ردیفهای درآمدی و محاسبه درصد تحقق آن نسبت به ارقام پیشبینیشده (مصوب): 100 Í دستگاه وصولی دستگاه مصوب | |
مستندات قابل قبول (قابل ارائه از سوی دستگاه): | |
عنوان سنجه 2: اعلام دلایل عدم تحقق ردیفهای درآمدی | وزن از 100: 25 |
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش: وصول علل عدم تحقق کامل ردیفهای درآمدی مندرج در جدول شماره (5) قانون بودجه سالانه در مقاطع سه ماهه: 100 Í دستگاه قبول قابل پاسخهای تعداد دستگاه از تحقق عدم پیگیری مکاتبات تعداد | |
مستندات قابل قبول (قابل ارائه از سوی دستگاه): ارائه فرمهای تکمیل شده حاوی دلایل عدم تحقق منابع عمومی و پاسخ به مکاتبات فصلی پیگیری عدم تحقق منابع | |
عنوان سنجه 3: ارسال به موقع گزارش عملکرد منابع عمومی | وزن از 100: 50 |
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش: تعداد گزارشات واصله از دستگاههای اجرایی مشمول (وصول کننده منابع عمومی) به کل گزارش پیشبینی شده در قانون 100Í دستگاه از دریافتی گزارشهای تعداد 12 | |
مستندات قابل قبول (قابل ارائه از سوی دستگاه): ارائه فرمهای تکمیل شده میزان وصول منابع عمومی تا آخر هر ماه به تفکیک ردیفهای درآمدی | |