شاخص های عمومی ارزیابی عملکرد سطح ملی سال 1400- قسمت شانزدهم
عنوان شاخص اول: شایسته سالاری در انتصاب نیروی انسانی | تعداد نماگر: 7 | امتیاز: 70 | |
تعریف شاخص: سنجش و ارزیابی شایستگی عمومی مدیریت حرفه ای مدیران و صدور گواهینامه مربوطه و اطمینان از شرایط عمومی و اختصاصی برای انتخاب و انتصاب در سمت های مدیریت حرفه ای. بر این اساس دستگاه های اجرایی موظفند شایستگی های عمومی و اختصاصی مدیران را در انتصاب و ارتقاء به سطوح مدیریتی مورد ارزیابی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. میزان رعایت شرایط و ضوابط لازم برای تأمین شایسته سالاری در انتصاب کارمندان و مدیران دستگاه اجرایی. | |||
عنوان نماگر1: سنجش شایستگیهای عمومی مدیران و ایجاد بانک اطلاعات دارندگان گواهینامه شایستگی | امتیاز: 10 | ||
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش نماگر1: معرفی افراد به کانونهای ارزیابی مورد تایید جهت ارزیابی بر اساس مدل شایستگی ابلاغی و تشکیل بانک اطلاعات دارندگان گواهینامهها شایستگی به تفکیک سطوح مختلف براساس تفاهم نامه بین سازمان و دستگاه اجرایی | |||
عنوان نماگر2: انتصاب در سطوح مختلف مدیریتی از میان دارندگان گواهینامه شایستگی | امتیاز: 10 | ||
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش نماگر2: تعداد انتصابات در سطوح مختلف مدیران حرفهای از میان دارندگان گواهینامه شایستگی براساس بانک اطلاعات تشکیل یافته | |||
عنوان نماگر3: تدوین شایستگیهای اختصاصی مدیریتی به تفکیک معاونت ها / واحدها | امتیاز: 8 | ||
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش نماگر3: تهیه و تدوین شایستگیهای مدیریتی اختصاصی سطوح مختلف مدیران به تفکیک معاونت ها و واحدهای سازمانی و مصوب نمودن آن در مرجع مربوطه | |||
عنوان نماگر4: مکانیزم و فرآیند اعمال شایستگی های اختصاصی مدیریتی در انتصابات | امتیاز:7 | ||
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش نماگر4: تدوین مکانیزم و فرایند ارزیابی و احصاء شایستگیهای اختصاصی افراد در انتصاب به سمتهای مدیریتی و مصوب نمودن آن در مرجع مربوطه | |||
عنوان نماگر5: رعايت شرايط احراز مشاغل در انتصابات سال مورد ارزيابي | امتیاز: 8 | ||
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش نماگر5: بررسی درصد کارمندانی که با رعایت شرایط احراز مشاغل مربوطه در سال مورد ارزیابی انتصاب یافتهاند. امتیاز این نماگر بر اساس موارد زیر صورت می پذیرد:
| |||
مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه): - تکمیل نمودن جدول شماره 4 در قالب فایل اکسل و بارگزاری آنها در سامانه * اطلاعات جداول مذکور با اطلاعات موجود در سامانههای ساختار دستگاههای اجرایی و کارمند ایران تطبیق و در صورت مشاهده هرگونه مغایرت احتمالی (عمدی یا سهوی) کل امتیاز شاخص مربوطه برای دستگاه اجرایی صفر لحاظ خواهد شد. | |||
شرایط عدم مصداق: دستگاههایی که در سال مورد ارزیابی هیچ انتصابی نداشته اند. | |||
عنوان نماگر6: انطباق عناوین پست ها با عناوین مشاغل (عمومی و اختصاصی)ابلاغی | امتیاز: 8 | ||
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش نماگر6: بررسی میزان هماهنگی موجود میان عناوین، وظایف و مسئولیتهای پستهای سازمانی اختصاص یافته به مشاغل اختصاصی و عمومی ابلاغی (یا سایر مشاغل مورد عمل مطابق با قوانین و مقررات ذیربط) در دستگاه اجرایی امتیاز این نماگر برای کلیه پستهای مصوب دستگاه و بر اساس درصدی از پستهای سازمانی که به درستی به مشاغل اختصاصی و عمومی ذیربط تخصیص یافتهاند، در سقف امتیاز مربوطه تعیین میگردد. | |||
مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه): - تکمیل نمودن جدول شماره 5 در قالب فایل اکسل و بارگزاری آنها در سامانه * اطلاعات جداول مذکور با اطلاعات موجود در سامانههای ساختار دستگاههای اجرایی و کارمند ایران تطبیق و در صورت مشاهده هر گونه مغایرت احتمالی (عمدی یا سهوی) کل امتیاز شاخص مربوطه برای دستگاه اجرایی صفر لحاظ خواهد شد. | |||
شرایط عدم مصداق: ندارد. | |||
عنوان نماگر7: رعایت ضوابط مرتبط با انتخاب و انتصاب مدیران | امتیاز: 19 | ||
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش نماگر7: میزان ارائه اطلاعات دقیق کلیه مدیران حرفهای دستگاه مطابق با جدول مربوطه (30%) و میزان رعایت ضوابط و مقررات مرتبط با انتصاب مدیران حرفه ای (70%) 30 درصد از امتیاز این نماگر بر اساس محاسبه میزان ارائه اطلاعات کامل مدیران حرفهای دستگاه در قالب جدول مربوطه تخصیص مییابد و 70 درصد از امتیاز نماگر بر مبنای محاسبه درصد رعایت ضوابط مرتبط با انتصاب مدیران حرفهای دستگاه (اعم از شرایط احراز شغل مورد تصدی، تجربه مدیریتی، سن و نظایر آن) بر اساس اطلاعات ارائه شده در جدول مربوطه تعیین میشود. | |||
مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه):
| |||
شرایط عدم مصداق: برای هیچ دستگاهی عدم مصداق لحاظ نمیشود. | |||
عنوان شاخص دوم: ساماندهی و متناسب سازی نیروی انسانی | تعداد نماگر: 3 | امتیاز: 35 |
| ||
عنوان نماگر1: تدوین و بروز رسانی سند برنامه نیروی انسانی | امتیاز: 10 | |
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش نماگر1: این نماگر به صورت کیفی ارزیابی میگردد. | ||
عنوان نماگر2: کاهش کارکنان قررداد کارمعین مازاد بر سقف تعیین شده تبصره ذیل ماده (32) قانون مدیریت خدمات کشوری | امتیاز: 13 | |
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش نماگر2: بر اساس میزان تحقق اهداف تجميعي 1397 تا 1400 تفاهم نامه ارزیابی میگردد. | ||
عنوان نماگر3: کاهش کارکنان رسمی، پیمانی و قرارداد کارمعین | امتیاز: 12 | |
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش نماگر3: بر اساس میزان تحقق اهداف تجميعي 1397 تا 1400 تفاهم نامه ارزیابی میگردد. | ||
مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه):
| ||
شرایط عدم مصداق: ندارد. | ||
عنوان شاخص سوم: کيفيت نظام جذب و استخدام در دستگاه | تعداد نماگر: 3 | امتیاز: 35 |
| ||
عنوان نماگر1: بکارگیری و استخدام بر مبنای مجوزهای قانونی | امتیاز: 6 | |
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش نماگر1: ارزیابی این نماگر بصورت کیفی انجام می پذیرد. | ||
عنوان نماگر2: کیفیت مصاحبه های استخدامی | امتیاز: 11 | |
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش نماگر2: ارزیابی این نماگر بصورت کیفی انجام می پذیرد. | ||
عنوان نماگر3: اجرای صحیح و به موقع فرآیندهای استخدامی بر اساس قوانین و مقررات و دستورالعمل های سازمان | امتیاز: 11 | |
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش نماگر3: ارزیابی این نماگر بصورت کیفی انجام می پذیرد. | ||
عنوان نماگر4: ارسال درخواست شماره مستخدم و شناسه در سامانه کارمند ایران در چارچوب قوانین و مقررات | امتیاز: 7 | |
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش نماگر4: ارزیابی این نماگر بصورت کیفی انجام می پذیرد. | ||
مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه):
| ||
شرایط عدم مصداق: ندارد. | ||
عنوان شاخص چهارم: طراحی و اجرای دوره های آموزشی مدیران و کارکنان | تعداد نماگر: 3 | امتیاز: 30 |
تعریف شاخص: فرآیند نیازسنجی و طراحی دوره های آموزشی مورد نیاز مشاغل اختصاصی مبتنی بر تحلیل سازمان و شغل و اجرای اثربخش دوره ها در قالب کلیات برنامه های آموزشی سالانه مدیران و کارکنان دستگاه های اجرایی براساس فرایندهای تعریف شده است. | ||
عنوان نماگر1: نیازسنجی و طراحی دوره های آموزشی مشاغل اختصاصی و تهیه شناسنامه آموزشی شغلی و توزیع دوره ها در مسیر ارتقاء رتبه های شغلی | امتیاز: 12 | |
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش نماگر1: دستگاه های اجرایی باید استانداردهای آموزشی مشاغل اختصاصی/پست های تخصصی خود را بر اساس شایستگی های شغلی (دانش، مهارت و نگرش مورد نیاز) بر مبنای مدل مورد تأکید نظام آموزش(تحلیل سازمان، تحلیل شغل/وظیفه) شناسایی نمایند و یا استاندارهای آموزشی موجود را در طی 4 سال اخیر بازنگری و بازطراحی کرده باشند. پس از آن مشخصات تفصیلی دوره های احصاء شده را شامل(اهداف آموزشی، سرفصل ها، میزان ساعت آموزش، روش اجرا، شیوه ارزشیابی، مخاطبین و...) را تدوین و دوره های آموزشی را بر اساس رتبه های شغلی پیش بینی شده(مقدماتی،پایه،ارشد،خبره و عالی) توزیع نمایند. همچنین تولید محتوای آموزشی استاندارد متناسب با سرفصل های آموزشی برای دوره های آموزشی غیرحضوری صورت گرفته باشد. | ||
عنوان نماگر2: تدوین و مصوب نمودن برنامه های آموزشی سالانه کارکنان و اجرای برنامه های آموزشی در چارچوب نظام آموزش کارکنان | امتیاز: 12 | |
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش نماگر2: دستگاه های اجرایی باید برنامه های آموزشی سالانه کارمندان و مدیران خود را براساس اهداف و راهبردهای آموزش کارکنان دولت و راهبردهای آموزش منابع انسانی دستگاه و بر اساس شناسنامه آموزشی شغلی و فردی از طریق نیازسنجی فردی و با در نظر گرفتن برنامه ها و اولویت های دستگاه در سال، در چارچوب دستورالعمل تهیه و تصویب برنامه های آموزشی سالانه دستگاههای اجرایی و فرم های ابلاغ شده، به تفکیک کارکنان ستادی و کارکنان واحدهای استانی تهیه نمایند و پس از تصویب در کمیته سرمایه انسانی در موعد مقرر برای ارزیابی به سازمان ارسال کنند. پس از تأیید نهایی، طی نامه رسمی سهمیه واحدهای استانی را به استانها اعلام و رونوشت آن را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مربوطه ارسال کنند. علاوه بر آن، دستگاه های اجرایی باید دوره های آموزشی مصوب مدیران و کارکنان را بر اساس سرانه آموزش پیش بینی شده در کلیات برنامه آموزشی سال 1400 با رعایت ضوابط و مقررات حاکم بر اجرای دوره های آموزشی اجرا نمایند و تعداد مدیران و کارکنان و نفر ساعت آموزش های اجرا شده و سرانه آموزش را براساس برنامه های پیش بینی شده را محاسبه و ارائه کنند. | ||
عنوان نماگر3: بررسی اثربخشی دوره های آموزشی برگزار شده و بهره برداری از نتایج | امتیاز: 6 | |
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش نماگر3: دستگاه های اجرایی موظفند بر اساس برنامه های آموزشی مصوب سالیانه، مطابق شاخص های پیش بینی شده در دستورالعمل ابلاغی، اثربخشی دوره های آموزشی اجرا شده را در چهار سطح 1)واکنش، 2)یادگیری، 3)رفتار و 4) نتایج سازمانی بررسی کنند و گزارش تحلیلی مربوطه را ارائه نمایند. | ||
مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه): الف) تعداد عناوین مشاغل اختصاصی دستگاه بر اساس طرح طبقه بندی مشاغل و پست های تخصیص یافته هر شغل
ب) ارائه گزارش مدیریتی از برگزاری دوره های آموزشی اجرا شده برای مدیران و کارکنان شامل؛
| ||
شرایط عدم مصداق: ندارد. | ||