شاخص های عمومی ارزیابی عملکرد سطح ملی سال 1400- قسمت هجدهم
|
کار لازم امروز آن است که هیات هایی برای تعیین دقیق ماموریت های این دستگاه ها تشکیل شود وبراثرآن ،برنامه زمانبندی شده همه فعالیت ها وخدماتی که وظیفه ی آنان است باشیوه ای علمی وواقع بینانه فراهم گردد.وهیات کارآمددیگری مامور پیگیری ونظارت مستمر بر پیشرفت این فعالیت ها وخدمات گردد.
هیأتهای مزبور گزارش پیشرفت آن برنامه زمانبندی شده را بدهند و جمع داوری عالی رتبهای، سهم هر دستگاه را از تشویق و تقدیر و یا خدای نخواسته از توبیخ و سرزنش به او بپردازد و بر اساس پیشرفت ها یا توقف ها و موانع راه، برنامه جامع را تصحیح یا تکمیل کند...
"بخشی از پیام مقام معظم رهبری به اجلاس سیزدهم نماز"
نظام نامه جامع فرآیند های
برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی
ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز در کشور
معاونت برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز کشور
پاییز سال 1399
به نام خدا
- مقدمه؛
با عنایت به رویکرد ستاد اقامه نماز کشور، مبنی بر آسیب شناسی و اصلاح روند مدیریت و راهبری امور مربوط به برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی در تعامل و همکاری با دستگاه های اجرایی کشور در مرکز و استان و ضرورت ایجاد انسجام و یکپارچگی در فرآیند تدوین برنامه ها، نظارت و پیگیری بر انجام فعالیت ها و ارزیابی از عملکرد دستگاه های اجرایی کشور در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز، نظام نامه جامع برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز در کشور تدوین و ابلاغ می شود.
- اهداف؛
- تلاش در جهت تحقق آیه شریفه اَلَّذینَ اِن مَکَّنّاهُم فِی الاَرضِ اَقامُوا الصَلوةَ و ... (سوره حج آیه 41)
- تلاش در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری به اجلاس های سراسری، آیین نامه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز مصوب هیات محترم وزیران و سایر اسناد بالادستی نماز
- ايجاد حساسيت لازم در بین مسئولان كشور نسبت به امر اقامه نماز و تلاش در جهت نهادینه کردن فرهنگ اقامه نماز درسیاست ها، ماموریت ها و برنامه های دستگاه های اجرایی
- ظرفیت شناسی، ظرفیت سازی و به کارگیری آن در جهت ترویج وتوسعه فرهنگ اقامه نماز
- ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دستگاه های اجرایی در فرآیند برنامه ها و سنجش میزان کارایی و اثربخشی آن ها
- پیگیری و بررسی میزان تحقق برنامه ها و فعالیت های مصوب سنواتی دستگاه ها در امر نماز
- کسب اطمینان از اقامه نماز جماعت با رعایت پروتکل های بهداشتی در ادارات و مراکز آموزشی و فرهنگی و دستگاه ها و نهاد های اجرایی
- ايجاد فضاي لازم براي انتقال و تبادل تجارب موفق در امر اقامه نماز و معرفی و تجلیل از الگوهای برتر نماز در جامعه
- رسالت و ماموریت ؛
اقامه نماز جماعت مبتنی بر معرفت دینی در همه دستگاه ها ، ،مدارس، دانشگاه ها و مراکز خدماتی و اجتماعی دولتی
- خط مشی ؛
آموزش فلسفه و اسرار و آداب و احکام نماز ، با تمرکز بر انگیزش و خود آموزی و دانش افزایی داوطلبانه
- اصول و ارزش ها؛
- حرکت در چارچوب منویات مقام معظم رهبری به اجلاس های سراسری نماز و دیگر احکام قانونی و حاکمیتی نماز
- توجه به برنامه ها و فعالیت های بدیع، خلاقانه و ابتکاری و اهتمام به تحقق اصول يادگيري، نوآوري و بهبود و ارائه بازخورد مستمر در فرآیند برنامه ها
- اعمال نگرش منسجم ، پیوسته و یکپارچه به مقوله برنامه ریزی ، نظارت و ارزیابی
- استفاده بهینه از فناوری های نوین و ظرفیت های فضای مجازی در توسعه و اجرای برنامه ها
- شناسایی و بهره گیری حداکثری از ظرفیت های در اختیار در جهت ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز
- توجه به اصل تفاهم و تعامل سازنده و مثبت در تعاملات با دستگاه های اجرایی و پرهیز از روش های سلیقه ای و آمرانه
- شفافیت و جامعیت در فرآیند برنامه ها
- مطالعات و مشاهدات میدانی از فرآیند اقامه نماز
- کشف نقاط قوت و ضعف و اهتمام برای رفع کاستی ها و و گسترش توانمندی ها در اقامه نماز جماعت
- راهبردها ؛
- فراهم آوردن امکانات مادی ، معنوی و شرایط لازم برای حضور حداکثری مدیران ، کارکنان ودیگر مخاطبین در صفوف نماز جماعت با رعایت موازین بهداشتی
- افزایش سطح آگاهی ، دانش ، بینش ، نگرش گروه های مختلف جامعه نسبت به معارف ، آداب ، اسرار و احکام نماز
- بهره گیری بهینه و بهنگام از ظرفیت های فرهنگی ، هنری ، تبلیغی و مجازی در جهت توسعه و. ترویج فرهنگ اقامه نماز
- فراهم نمودن امکانات و تجهیزات مدیریتی و تمهیدی در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز
- برنامهريزي ؛
مجموعه فعاليتهايي است كه با الهام از پیام مقام معظم رهبری به سیزدهمین اجلاس سراسری نماز با استفاده از منابع و ظرفیت های در اختیار و براساس نیاز سنجی و نظرخواهی از گروه های مخاطب ، توسط کارگروه کارشناسی و تخصصی در این خصوص ، تحقق اهدافي را در يك دوره زماني کوتاه مدت ، میان مدت و یا بلند مدت در گستره اجرایی مشخص و معین جهت توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز امكان پذير می نمایند .
- نظارت و كنترل ؛
فرایند نظام مندی است که با بهره گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری به اجلاس سیزدهم نماز و تشکیل گروه های کارشناس دراین خصوص، بصورت رسمی، محسوس و نامحسوس بر وضعیت فضا های اقامه نماز ، و نماز جماعت به ویژه فرایند اجرای برنامه ها و فعالیت های توسعه و ترویج فرهنگی اقامه نماز در دستگاه های اجرایی در سطح گستره کشور، بازدید و نظارت مستمر نموده و گزارش بازخورد آن جهت اصلاح برنامه ها و یا بهبود روش ها در اختیار مسئولین امر قرار می گیرد.
- ارزیابی؛
ارزیابی، مجموعهای اقداماتی است که در راستای تحقق رهنمود مقام معظم رهبری به سیزدهمین اجلاس سراسری نماز با تشکیل هیات های تخصصی و کارشناسی ارزیابی و داوری در هریک از استان ها و حوزه ستادی و استانی دستگاه های اجرایی کشور میزان صحت و اتقان برنامه ها های توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز و درستی اجرای آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و گزارش بازخورد نتایج نهایی آن به منظور اصلاح برنامه ها ، فرایند ها و بهبود روش ها و همچنین تجلیل و تقدیر از برگزیدگان و یا تذکر و توبیخ در اختیار مدیران مربوط و مسئولین ارشد قرار می گیرد .
ضمنا یکی از مناسبترین روشهای ارزیابی، مبتنی بر خود ارزیابی مجریان و فعالان عرصه اجراست.
|
بخش اول؛ فرآیند تدوین برنامه های سنواتی دستگاه های اجرایی کشور در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز
- موضوع برنامه ریزی؛
- شناخت و بهره گیری حداکثری از ظرفیت و امکانات موجود و نیز نیازهای جامعه مخاطب هر یک از دستگاه ها، در تهیه و تدوین برنامه های سنواتی دستگاه های اجرایی در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز
- مسئولیت برنامه ریزی؛
- ستاد اقامه نماز و دستگاه های اجرایی کشور به صورت مشترک عهده دار این مهم می باشند.
توجه؛ سیاستگزاری، نظارت و ارزیابی به عهده ستاد اقامه نماز و شناسایی امکانات، ظرفیت ها و نیازهای جامعه هدف دستگاه، ارائه برنامه ها و تامین منابع جهت اجرای برنامه ها و فعالیت ها به عهده هر یک از دستگاه های اجرایی می باشد.
- زمان برنامه ریزی؛
- شش ماهه اول هرسال.
- روش برنامه ریزی؛
- این امر براساس روش برنامه ریزی عملیاتی معطوف به نتیجه انجام می شود.
- گستره اجرا؛
- دستگاه های اجرایی کشور در سه سطح مرکز، استان و شهرستان - مخاطبین برنامه ها؛
- تمامی مدیران، کارکنان و خانواده کارکنان دستگاه و نیز جامعه هدف دستگاه (خدمت بگیران از دستگاه)
- راهبردهای استاندارد تدوین برنامه ها؛
- مدیریتی و تمهیدی
- آموزشی و پژوهشی
- فرهنگی و تبلیغی - مراحل تدوین برنامه های بومی و ابتکاری ؛
- ابلاغ مأموریت ها و تکالیف قانونی و حاکمیتی هر یک از یک از دستگاه های اجرایی به واحد استانی آن (موضوع بخشنامه شماره 46290/01/1 مورخ 20/2/96)
- ابلاغ سیاست ها، رویکردها و اصول لازم الرعایه در تدوین برنامه های بومی و ابتکاری واحدهای تابعه دستگاه اجرایی در استان از سوی رئیس شورای مرکزی اقامه نماز دستگاه
- تبیین سیاست ها، رویکردها و اصول ابلاغی فوق الذکر در اولین جلسه مسئولین و دبیران شورای اقامه نماز واحدهای تابعه دستگاه در حوزه ستادی
- تبیین رویکرد ستاد اقامه نماز مبنی بر استفاده حداکثری از ظرفیت استان در خصوص بومی سازی برنامه های ابلاغی دستگاه مرکزی به واحدهای تابعه، در اولین جلسه شوراهای "اقامه نماز" و "اداری" استان با هدف ایجاد هماهنگی و جلب همکاری مسئولین استان در تحقق این مهم.
- هماهنگی با معاون استاندار به عنوان رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان و نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه به عناون دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان به منظور جلب حمایت و همکاری آن ها در فرآیند "تنظیم توافقنامه ها" و "پیش بینی و تأمین بودجه مورد نیاز اجرای برنامه ها"، از سرفصل بودجه های مصوب استان و یا اعتبارات دستگاه های مجری در استان، به استناد ماده 17 آئین نامه ترویج و توسعه فرهنگ نورانی نماز مصوب هیأت محترم وزیران.
- برگزاری جلسات مشترک تخصصی و کارشناسی با حضور مدیران و مسئولین هر یک از دستگاه های اجرایی مربوط به منظور، "شناسائی ظرفیت ها و امکانات موجود" و همچنین "توافق بر عناوین برنامه های بومی استان" (موضوع بخشنامه های شماره .48074/01/1 مورخ 24/3/1396 و شماره 73697/01/1مورخ 29/7/1397).
- احصای برنامه های با گستره و سهم اجرایی استان از متن برنامه های ابلاغی دستگاه مرکزی و تعیین سهم اجرایی آن به تفکیک هر شهرستان
- تلفیق برنامه های احصا شده با برنامه های ابتکاری و همچنین مواردی که دستگاه مرکزی در برنامه های ابلاغی منظور ننموده لیکن مدیر دستگاه استانی به لحاظ شرایط فرهنگی استان و نیاز و مطالبه گروه های مخاطب اقدام به تهیه و تدوین آن می نمایند
- تهیه پیش نویس توافقنامه برنامه های بومی دستگاه استان مشتمل بر برنامه های احصا شده (ابلاغی از مرکز ) برنامه های ابتکاری و برنامه های تهیه و تدوین شده توسط مدیر واحد استانی .
- تدوین، تصویب و ابلاغ برنامه های مصوب بومی استان، با امضای "معاون استاندار و رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان"، "مدیر ستاد اقامه نماز"، "رئیس دستگا ه اجرایی در استان" و "رئیس سازمان برنامه و بودجه و دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان"
- ابلاغ برنامه های توافق و امضاء شده بهمراه انتظارات ستاد اقامه نماز به مدیر هریک از دستگاه ها جهت ابلاغ برای اجرا
- جدول زمان بندی فعالیت های لازم الاجرای فرآیند برنامه ریزی؛
ردیف | فعالیت های لازم الاجرا | مجری / مجریان | زمان بندی اجرا |
| 1 | ظرفیت شناسی و ظرفیت سازی در امر اقامه نماز با روش های علمی و استاندارد در مرکز و استان | دستگاه متولی | تیرماه و مردادماه |
2 | آسیب شناسی برنامه ها و فرآیندهای اجرای برنامه ها در سنوات قبل | دستگاه متولی | تیرماه و مردادماه |
3 | نیازسنجی و نظرسنجی از جامعه هدف برنامه ها | دستگاه متولی | تیرماه و مردادماه |
4 | ارائه برنامه های پیشنهادی براساس جمع بندی نیازسنجی ، آسیب شناسی و اولویت بندی | دستگاه متولی | تیرماه و مردادماه |
5 | تائید و امضای برنامه ها توسط مسئولین مربوط (رئیس ستاد اقامه نماز، رئیس دستگاه و نماینده رئیس جمهور در امر نماز) | دستگاه متولی و ستاد اقامه نماز | شهریورماه |
6 | پیش بینی عنوان برنامه نماز و بودجه آن در موافقت نامه های متبادله با سازمان برنامه و بودجه کشور/ سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان | دستگاه متولی | مهرماه |
7 | تدوین دستورالعمل های اجرایی هر یک از برنامه ها به همراه جدول تعیین سهم اجرایی به تفکیک حوزه های ستادی، استانی و شهرستانی | دستگاه متولی | مهرماه |
8 | ابلاغ برنامه های مصوب به همراه دستورالعمل های اجرایی مربوط و جدول تعیین سهم اجرایی به واحدهای مجری | دستگاه متولی | بهمن ماه |
10 | پیگیری جهت تامین و ابلاغ اعتبارات و منابع مورد نیاز جهت اجرای برنامه ها و فعالیت های مصوب دستگاه | دستگاه متولی | مستمرا در طول سال |
11 | ارسال رونوشتی از برنامه ها، دستورالعمل ها و جدول تعیین سهم اجرای به ستاد اقامه نماز | دستگاه متولی | بهمن و اسفندماه |
12 | پیگیری اجرای طرح بومی سازی برنامه ها و فعالیت های اقامه نماز در سطح استان | دستگاه متولی و ستاد اقامه نماز | بهمن و اسفندماه |
توجه؛ زمان شروع اجرای برنامه های مصوب هر یک از دستگاه های اجرایی، از آغاز سال جدید مالی می باشد.