شاخص های عمومی ارزیابی عملکرد سطح استان سال 1400 - قسمت ششم
شاخص پنجم: ارائه خدمت به شهروندان توانخواه | تعدادنماگر:1 | امتیاز:50 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
توضیحات : در صورت وجود چند مورد از یک نماگر، معدل گیری شود . بعنوان مثال: چنانچه چند سطح شیبدار در ساختمان موجود است، می بایست همه موارد ارزیابی قرار گیرند، سپس معدل گیری شود . در صورت وجود راه جداگانه (غیر از ورودی اصلی) برای افراد دارای معلولیت ، می بایست مسیر حرکت و ورودی با علامت ویژه معلولین مشخص و به فرد معلول اطلاع رسانی شود.
توضیحات :
سطح شیبدار
توضیحات :
«بالابر»
1: رعایت نکات ذیل ضروری است . 2: در ارزیابی سطح شیبدار و بالابر، ارزیاب ، مجاز به ارزیابی فقط یکی از دو نماگر، می باشد . 3: ارزیابی از بالابر بجای سطح شیبدار در صورتی مجاز است که اختلاف سطح حد اکثر 2 متر باشد . 4: چنانچه امکان بهره مندی از سطح شیبدار و بالابر نباشد، ارزیابی از بالابر شیبدار بر اساس ، بالابر شیبدار» بلامانع است
3. مناسب بودن سطح شیبدار یا بالابر ساختمان ها جهت استفاده جانبازان و معلولان(13 امتیاز) «بالابر شیبدار»
بالابر شیبدار: این بالابرها برای جابجایی ویلچر در راه پله ها و سطوح شیبدار دارای انحنا و خمیدگی طراحی شده اند، به گونه ای که قابل نصب در فضاهای کوچک و همچنین قابل استفاده در محیط داخلی و بیرونی اماکن عمومی است.
4.مناسب بودن آسانسور ها جهت استفاده جانبازان و معلولان(13 امتیاز)
1: درصورت عدم نیازبه آسانسور( ساختمان یک طبقه) این شاخص مشمول گزینه عدم مصداق می باشد. 2: چنانچه امکان بهره مندی از آسانسور نباشد، ارزیابی از بالابر شیبدار بر اساس « بالابر شیبدار» بلامانع است . 3: در هر صورت، ارزیاب می تواند حداکثر 4 شاخص را مورد ارزیابی قرار دهد .
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شاخص ششم:استقرار نظام رسیدگی به شکایات مردمی | تعداد نماگر: 1 | امتیاز: 80 |
تعریف شاخص: طبق تعریفی که از استاندارد ملی ایران 10002 با موضوع "رسیدگی به شکایات مشتری ویرایش 2018 " مستفاد میگردد نظام رسیدگی به شکایات شامل فرایند دریافت، بررسی و ارائه بازخورد به ارباب رجوع است که با اجرای آن منافع سازمان و مراجعه کنندگان، شاکیان و دیگر ذینفعان مرتبط از طریق بهبود خدمات و فرآیندها فراهم می گردد؛ همچنین رسیدگی موثر به شکایات میتواند به ارتقای اعتبار سازمان منجر گردد. توصیه می شود که فرمهای دریافت و ثبت شکایت از لحاظ حداقل شرایط جامعیت با فرم ارائه شده در مندرج در فایل پیوست شماره 2 مطابقت داشته باشد. ارزیابی شاخص بر اساس مجموع امتیازات موارد زیر انجام و پس از محاسبه بصورت دستی، امتیاز کسب شده وارد سامانه گردد. | ||
نماگر : استقرار نظام رسیدگی به شکایات مردمی | امتیاز: 80 | |
1: استقرار چرخه رسیدگی به شکایات شامل دریافت، بررسی، تعامل سازنده با شاکی، اقدامات اصلاحی و اختتام فرایند شکایت(35 امتیاز): پیاده سازی و بهره برداری از نظام رسیدگی به شکایات شامل دریافت، بررسی، تعامل سازنده با شاکی، اقدامات اصلاحی و اختتام فرایند شکایت که منطبق با مدل ارائه شده مندرج در فایل پیوست شماره 2 ص میباشد که توصیه میشود حتی الامکان در بستر نرمافزار صورت پذیرد. چگونگی اطلاع رسانی دستگاه یا واحد استانی در خصوص نحوه انعکاس شیوههای ثبت شکایت به مردم شامل؛ تلفنی، وب سایت، ایمیل، حضوری و... و همچنین نحوه تعامل با فرد شاکی در طی فرایند رسیدگی به شکایت در امتیازدهی از اهمیت بالایی برخوردار است. سامانه سامد یکی از راههای دریافت شکایات بوده و تمامی موارد دریافت و رسیدگی به شکایات مانند سامانه تلفنی، وب سایت، شکایت حضوری و... مبنا خواهند بود. ارزیابی این نماگر بر اساس پیاده سازی فرآیند شکایات صورت میگیرد. امکان صحت سنجی دادهها با قابلیت تماس تلفنی با حداقل سه فرد شاکی باید توسط ارزیاب کنترل شود. 2: نرخ شکایات(25 امتیاز): حاصل تقسیم تعداد شکایات منجر به پاسخ یا تعیین تکلیف شده بر تعداد کل شکایات در جریان سال مورد بررسی، تعریف نرخ شکایت می باشد. امتیاز بر اساس حاصل تقسیم اشاره شده در سقف امتیاز شاخص داده شود.تمامی موارد دریافت و رسیدگی به شکایات مانند سامانه تلفنی، وب سایت، شکایت حضوری و... مبنا خواهند بود. 3: متوسط زمان پاسخگویی(20 امتیاز): اگر میانگین زمان پاسخگویی و تعیین تکلیف نهایی شکایات از هفت روز اداری کمتر باشد، کل امتیاز اختصاص می یابد.لازم بذکر است تمام سوابق مربوط به فرایند می بایست مطابق فرمتی مانند فایل پیوست شماره 2 ثبت و در پرونده شکایت موجود و قابل دسترسی باشد. سامانه سامد یکی از راههای دریافت شکایات بوده و تمامی موارد دریافت و رسیدگی به شکایات مانند سامانه تلفنی، وب سایت، شکایت حضوری و... مبنا خواهند بود. | ||
مستندات قابل قبول(ارائه شده از سوی دستگاه):
| ||
شرایط عدم مصداق: عدم مصداق ندارد. | ||
مستندات قانونی شاخص:
| ||