شاخص1 : ارتباط مستقيم با مردم

تعداد سنجه : 5

تعريف و هدف شاخص:

شاخص "ارتباط مستقيم با مردم" نيز در راستاي نيل به اهداف مركز ارتباطات مردمي از جمله شناسایی بی واسطه مسائل و مشکلات عمومی مردم، كيفيت پاسخگويي دستگاه‌هاي اجرايي به مطالبات قانوني مردم، تمركززدايي و گسترش عدالت در خدمت رساني بدون منت با برپايي ستادهاي ارتباطات مردمي با حضور نمايندگان تام‌الاختيار وزراء در استان‌ها، سنجش رضايت مردم و كاهش فاصله مردم و مسئولين در جهت اعتمادسازي عمومی بوده كه به وسيله سنجه‌هاي 1 تا 5 به شرح ذيل سنجش مي‌شوند.

سنجه 1 : ملاقات‌هاي چهره به چهره مسئولين با مردم

وزن از 100 : 17.5

نحوه ارزيابي و فرمول سنجش:

  1. حضور بازرسي اداره كل در برنامه هاي ملاقات چهره به چهره وزراء و مسئولين بر اساس تكاليف و مكاتبات
  2. بررسي فهرست كامل ملاقات شوندگان به همراه كدملي و شماره تماس
  3. تعداد برنامه­هاي ملاقات چهره به چهره براساس تكاليف نظامنامه مديريت ارتباطات مردمي و بخشنامه معاون اول محترم رييس جمهور
  4. رضايت ملاقات­شوندگان از نتيجه ملاقات چهره به چهره با مسئول ذيربط
  5. ابلاغ بخشنامه­ها و شيوه­نامه‌هاي ملاقات چهره به چهره به زيرمجموعه هاي وزارتي و استاني
  6. نحوه اطلاع­رساني و رعايت عدالت در تعيين افراد براي ملاقات چهره به چهره

سنجه 2 : شنیدن صداي مردم

وزن از 100 : 25

  1. نحوه ارزيابي و فرمول سنجش:
  2. ميزان و درصد پاسخگويي به مطالبات عمومي منعكس شده در صداي مردم
  3. تشكيل كارگروه صداي مردم همراه با صورتجلسات تنظيمي
  4. داشتن ابتكار و ايده جهت احصاء و شناسايي مشكلات عمومي مردم جهت تعيين تكليف مشكلات عام المنفعه
  5. چگونگي تعيين تكليف مطالبات و مشكلات مردم
  6. درصد تحقق تصميمات مربوط به جلسات حل مساله در حين سفرهاي استاني

سنجه 3 : عملکرد سفرهاي استاني

وزن از 100 : 25

  1. نحوه ارزيابي و فرمول سنجش:
  2. كميت و كيفيت برگزاري ستادهاي ارتباطات مردمي وزارتخانه‌ها و دستگاه هاي اجرايي در سفرهاي استاني
  3. چگونگي حضور نمايندگان تام‌الاختيار وزراء و روساي سازمان‌ها در ستادهاي ارتباطات مردمي
  4. تحليل محتوايي پي نوشت‌ها و دستورات صادره از سوي نمايندگان تام‌الاختيار
  5. چگونگي پيگيري دستورات صادره
  6. داشتن ابتكار و ايده در برپايي هرچه بهتر و موثرتر ستادهاي ارتباطات مردمي در سفرهاي استاني

سنجه 4 : ميز ارتباطات مردمي

وزن از 100 : 17.5

نحوه ارزيابي و فرمول سنجش:

  1. بازديد حضوري از ميزهاي ارتباطات مردمي بصورت محسوس و غيرمحسوس
  2. موقعيت و جانمايي مناسب ميز در محل ورودي وزارتخانه يا سازمان
  3. كميت و كيفيت عملکرد متولیان ميز
  4. استقرار سامد و نماينده دفتر بازرسي در محل ميز
  5. حضور نماينده و كارشناسان واحدهاي مختلف وزارتخانه و سازمان در ميز
  6. نظرسنجي از مراجعين حضوري

سنجه 5 : حضور در سامد

وزن از 100 : 15

نحوه ارزيابي و فرمول سنجش:

  1. پاسخگويي كارشناسي به گزارش­هاي بولتن صداي مردم
  2. ارسال آخرين اطلاعيه و بخشنامه‌هاي مربوط به حوزه پاسخگويي به مردم
  3. داشتن رابط سامد و ميزان تعامل و همكاري با ناظرين
  4. پاسخگويي دقيق، صحيح و به موقع به موارد ارسالي از سامد
  5. ميانگين زمان پاسخگويي
  6. ميانگين زمان دردست اقدام
  7. درصد موارد پاسخ داده شده

مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوي دستگاه):

  1. جوابيه‌هاي ارسالي براي صداي مردم به تفكيك استان‌ها
  2. احكام اعضاي كارگروه صداي مردم و صورتجلسات تنظيمي
  3. فهرست مطالبات عمومي و عام‌المنفعه احصاء و تعيين تكليف شده
  4. دعوتنامه‌ جهت حضور بازرس اداره كل در برنامه‌هاي ملاقات چهره به چهره
  5. اعلام برنامه هاي ملاقات چهره به چهره از قبل
  6. فهرست ملاقات­شوندگان همراه با مشخصات كد ملي و تلفن تماس
  7. فهرست حضور نمايندگان تام‌الاختيار، مديران بازرسي و مديران ستادي در ستادهاي ارتباطات مردمي به تفكيك استاني
  8. فهرست دستورات صادره و نتايج حاصله در ستادهاي ارتباطات مردمي سفرهاي استاني با اولويت سامد و فايل Excel
  9. فهرست ابتكارات و خلاقيت‌هاي اعمال شده در سفرهاي استاني
  10. تصاوير ميزهاي ارتباطات مردمي

مستندات قانوني شاخص(مرجع قانوني مورد استناد شاخص):

  1. نظامنامه مديريت ارتباطات مردمي در بستر سامد مصوب شوراي عالي اداري به شماره 6330/92/206 مورخ 1392/4/5 و اصلاحيه 386034 مورخ 1398/7/14
  2. بخشنامه شماره 138486/57012 مورخ 1401/8/7 معاون اول محترم رييس جمهور
  3. مكاتبات متعدد رياست مركز ارتباطات مردمي درخصوص لزوم برگزاري ملاقات‌هاي چهره به چهره
  4. در صورت نیاز، ضمن تشكيل جلسه با دستگاه ذي‌ربط مستندات اخذ خواهد شد.

نهاد ارزیابی کننده: مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری

شاخص 2: رسيدگي و پاسخگويي به مطالبات مردمي

تعداد سنجه : 3

تعريف و هدف شاخص:

شاخص "رسيدگي و پاسخگويي به مطالبات مردمي" در راستاي ارتقاء سطح پاسخگویی، تعمیم و اشاعه فرهنگ خدمت‌رسانی مطلوب، حداكثري و بدون منت به مردم و ایجاد زمینه مشارکت مردم در بهبود اداره امور کشور بوده كه به وسيله سنجه‌هاي 1 تا 3 به شرح ذيل ارزيابي مي‌شوند:

سنجه 1: ميزان پاسخگويي به شكايات/ درخواست‌ها و گزارش‌هاي دریافتی

وزن از 100 : 40

نحوه ارزيابي و فرمول سنجش :

بر اساس اطلاعات سامانه سامد دركليه مواردي كه درصد خواسته شده است اگر درصد وارده كمتر از 30 بود هيچ امتيازي تعلق نمي‌گيرد. درصورتي كه بزرگتر و مساوي 30 و كمتر از 60 باشد نصف امتياز و درصورتي كه بزرگتر و مساوي 60 درصد باشد كل امتياز تعلق مي‌گيرد. در مورد زير شاخص 7 اگر نسبت مربوطه كمتر و مساوي يك باشد امتياز كامل تعلق مي گيرد. بين يك و كمتر مساوي 1.5 نصف امتياز و بالاتر از آن امتيازي تعلق نمي‌گيرد.

سنجه 2 : ميزان پاسخگويي به نامه‌هاي سفرهاي استاني

وزن از 100 : 40

نحوه ارزيابي و فرمول سنجش :

براساس ميزان و درصد رسيدگي به نامه‌هاي دور اول سفرهاي استاني و استفاده از اختيارات، امكانات و اعتبارات سازماني جهت برآورده شدن حداكثري نيازهاي مردمي و تعيين تكليف مطالبات مردم كه بواسطه نظارت و پيگيري وزارتخانه­ها و سازمان­هاي ملي و مركزي ميسور مي گردد.

سنجه 3: متوسط زمان رسيدگي به شكايات

وزن از 100 : 20

نحوه ارزيابي و فرمول سنجش :

درصورتي كه ميانگين زمان پاسخگويي كمتر و مساوي 20 روز باشد و گزارش مربوط به نمونه­گيري از موارد ضميمه شده باشد امتياز كامل تعلق مي‌گيرد. بين 20 تا 30 روز نصف امتياز و بالاتر از اين بازه امتيازي تعلق نمي‌گيرد.

مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوي دستگاه):

بر اساس اطلاعات موجود در سامد: گزارش هزينه كرد اعتبارات، تسهيلات پرداختي، مجوزهاي صادره، فرصت‌هاي ايجاد شده و ... با درج ثبت خدمت در سامد و در صورت نیاز، ضمن تشكيل جلسه با دستگاه ذي‌ربط مستندات اخذ خواهد شد.

مستندات قانوني شاخص(مرجع قانوني مورد استناد شاخص):

نظامنامه مديريت ارتباطات مردمي در بستر سامد مصوب شوراي عالي اداري به شماره 206/92/6330 مورخ 1392/4/5 و اصلاحيه 386034 مورخ 1398/7/14

دستورات مكرر رياست محترم جمهوري درخصوص لزوم رسيدگي حداكثري به مطالبات مردم

نهاد ارزیابی کننده: مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری

شاخص3 : پاسخگویی مناسب و به موقع به درخواست­ها و استعلامات در بستر GSB و PGSB

تعداد سنجه : 2

عنوان سنجه 1 : وب سرویس های دریافت شده توسط دستگاه در بستر مرکز ملی تبادل اطلاعات(GSB)

وزن از 100 : 50

نحوه ارزيابي و فرمول سنجش:

اگر عدد X بزرگتر از 0.8 = نمره کامل

اگر عدد X بین 0.5 و 0.8= 75 درصد نمره

اگر عدد X کوچکتر از 0.5= صفر

عملکرد تحت سامان = X

عنوان سنجه 2 : وب سرویس های ارائه شده توسط دستگاه در بستر مرکز ملی تبادل اطلاعات (GSB & PGSB)

وزن از 100 : 50

نحوه ارزيابي و فرمول سنجش :

انجام کامل تعهدات = نمره کامل

انجام بیش از 50 درصد تعهدات = نصف نمره

عدم اقدام یا انجام کمتر از 50 درصد تعهدات = صفر

مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوي دستگاه):

نیازی به ارائه مستند نمی­باشد.

مستندات قانوني شاخص(مرجع قانوني مورد استناد شاخص):

قانون برنامه ششم توسعه

نهاد ارزیابی کننده: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات