شاخص1: هوشمندسازی مکاتبات اداری

تعداد سنجه : 1

تعریف و هدف شاخص:

شاخص"هوشمند سازی مکاتبات اداری" به معنی اقدام برای ارتقاء سامانه­های مکاتبات اداری بر اساس طرح فنی جامع با هدف رفع کمبودهای مهم تبادلات الکترونیکی بین سازمانی به صورت منسجم و یکپارچه در سطح ملی است.ملاحظه) در این راستا سنجه­های لازم توسط راهبر (اداره­کل دبیرخانه مرکزی نهاد ریاست جمهوری) طی سال­های 1401 و 1402 به صورت کتبی به دستگاه­های اجرایی، اطلاع­رسانی شده و ملاک ارزیابی، واقع خواهند شد.

سنجه 1: درج شناسه ملی سند (شمس)

وزن از 100: 100

نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:

درج شناسه ملی سند (شمس)، موضوع بخشنامه 385022 مورخ 1392/10/22 سازمان اداری استخدامی کشور است که به استناد اعلام شفاهی دستگاه­های نظارتی در سال 1401 به راهبر (اداره­کل دبیرخانه مرکزی نهاد ریاست جمهوری)، برخی از اقلام اطلاعاتی بارکد دوبعدی شمس، حذف و فقط 5 قلم اطلاعاتی آن، قابل اجرا خواهد بود. اقلام اطلاعاتی یادشده متعاقباً توسط راهبر به صورت کتبی به دستگاه­های اجرایی، اعلام خواهد شد. دستگاه­ها نیز موظفند پس از ایجاد/ اصلاح شناسه شمس، راهبر را از نتیجه اقدامات مطلع نمایند.

مستندات قابل قبول (قابل ارائه از سوی دستگاه): نیازی به بارگذاری مستندات نمی­باشد. نتایج اقدامات انجام شده هر دستگاه اجرایی پس از بررسی و تأیید توسط اداره­ کل دبیرخانه مرکزی نهاد ریاست جمهوری (راهبر) به سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام خواهد شد و ملاک عمل ارزیابان سازمان قرار خواهد گرفت.

مستند قانونی شاخص (مرجع قانونی مورد استناد شاخص):

شاخص "هوشمندسازی مکاتبات اداری" مربوط به محور "بهره­وری و تعالی" و معیار"هوشمندسازی" از شاخص­های عمومی ارزیابی عملکرد سال­های 1401 و 1402- سطح ملی پیوست بخشنامه شماره 94912 مورخ 1401/11/23 سازمان اداری و استخدامی کشور با موضوع: ارزیابی عملکرد سال 1401 دستگاه­های اجرایی سطح ملی و استانی و فرایند اجرایی آن، می­باشد.

نهاد ارزیابی کننده: اداره کل دبیرخانه مرکزی نهاد ریاست جمهوری

شاخص2: ارایه داده ها واطلاعات آماری موردنیاز برای استقرار حاکمیت داده

تعداد سنجه:2

تعریف شاخص: در بخش چهارم سند تحول دولت مردمی موضوع فناوری اطلاعات وارتباطات، یکی از نشانگرهای وضعیت مطلوب به این صورت تصریح شده است : تحقق حداکثری خدمات دولت هوشمند و تحول دیجیتال. چالش3 نیز ذیل این نشاگر بدین ترتیب درج شده : ضعف در حکمرانی داده وخدمات دولت هوشمند. در همین راستا راهبرد1 که به موضوع یکپارچه سازی حکمرانی داده می پردازد، اقداماتی ذیل آن تعریف شده که به سیاستگذاری مبتنی بر آمار با تدوین لایحه حکمرانی یکپارچه داده در کشور اشاره دارد. پرواضح است که مدیریت صحیح فرآیند تهیه و تولید داده، تاثیر به سزایی در تولید آمار رسمی دارد؛ آمار رسمی نیز نقش کلیدی در تدوین، اجرا و ارزیابی حکمرانی خوب دارد. همچنین تولید آمار ثبتی مبنا، نقش مهمی درافزایش بهره­وری نظام اداری وکاهش هزینه­ های کشور و تولید آمار به موقع و مورد نیاز برای نظام تصمیم­گیری و برنامه­ریزی کشور دارد، از این رو حرکت به سمت مدرن‌سازی نظام آماری کشور و استقرار نظام آمارهای ثبتی‌مبنا ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. دستیابی به این هدف دربستر تحقق حکمرانی داده و فراهم سازی زیرساخت­های آن امکان پذیر است. تحقق نظام ثبتی­مبنا مستلزم تبادل داده و اطلاعات درون و بين سازمان­های متولی داده با مرکز آمار ایران مي­باشد. به همین منظور ارائه ریز داده­های مورد نیاز و سایر همکاری­های لازم در جهت راه اندازی و اتصال چهار ثبت آماری پايه( شامل ثبت­هاي آماری جمعيت، فعاليت، كسب و كار و املاك و مستغلات)مطابق با اعلام نیاز مرکز آمار ایران، یکی از ضروریات کشور برای پیشبرد حکمرانی داده در نظام آماری بوده و به مثابه عامل شتاب بخش برای نیل به ثبتی­مبنا شدن نظام آماری کشور و به دنبال آن دستیابی به مولفه­ های حکمرانی خوب از جمله شفافیت، پاسخگویی و مسئولیت ­پذیری خواهد بود. پرواضح است ارائه آمار به موقع و با کیفیت، به عنوان یکی از ابزارهای بسیار مفید در امر حکمرانی خوب و تسهیل کننده برنامه­ریزی­های واقع بینانه در کشور و به تبع آن ارتقا بهره­وری نظام اداری است.

سنجه 1: ریز داده­های مورد نیاز راه اندازی و اتصال چهار ثبت آماری پايه

وزن از 100: 75

نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:

تعداد ریزداده­ های دریافتی به تعداد ریزداده­های مورد درخواست وابلاغ شده به دستگاه­ها(ریزداده های مورد نظر برای اتصال چهارثبت :شامل ثبت­هاي آماری جمعيت، فعاليت، كسب و كار و املاك و مستغلات ، و همچنین تهیه حساب های ملی ومنطقه ای و شاخص قیمت ها)،مبنای این ارزیابی است. از سوی دیگر کیفیت آمارهای ثبتی مبنا متأثر از کیفیت داده های اداری و روش های پردازش مورد استفاده برای تولید ثبت آماری است. کیفیت داده های اداری نیز به چگونگی تولید داده ها در سیستم اطلاعاتی مرتبط در دستگاه اجرایی بستگی دارد. بنابر این نقطه شروع بررسی کیفیت آمارهای ثبتی، بررسی و تحلیل کیفیت داده های ورودی است. این بررسی مستلزم دریافت ریزداده ها است و سپس در قالب گزارش کیفیت ودر تعامل با دستگاه مربوطه و طی برگزاری جلسات بازخورد ارایه می شود و نشان میدهد که آیا ثبت اداری مورد نظر قابلیت استفاده برای تولید آمار را دارد. در این گزارش تحلیل، منبع داده از جنبه های مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد، مانند میزان دقت داده های ثبت شده، زمان مرجع داده ها، میزان نزدیکی مفاهیم مورد استفاده در منبع با مفاهیم مورد نیاز، کیفیت ثبت اطلاعات در فرایند اداری مرتبط بررسی وارایه میشود.

ریزداده های موردنیاز برای اتصال چهار ثبت پایه شامل ثبت­هاي آماری جمعيت، فعاليت، كسب و كار و املاك و مستغلات و تهیه حساب های ملی ومنطقه ای و شاخص قیمت ها در قالب تکالیف ابلاغی دستگاه ها سالانه از طریق مکاتبات مرکز آمار ایران به دستگاه­های اجرایی ارسال می­شود. پاسخ به این مکاتبات و پیگیری­ها تا حصول نتیجه و دریافت ریزداده و ارزیابی کیفیت داده ها و استقرار آن ها در محیط امن مرکز آمار، مبنای ارزیابی قرار می گیرد.

نحوه امتیازدهی در سال 1401 بیشتر بر روی موضوع ارسال ریزداده در موعد مقرر به مرکز آمار ایران می باشد و برای دستگاه هایی که تکلیف داشته و در پاسخ به مکاتبات مرکز آمار ایران داده ها را ارسال ننموده باشند، امتیازی تعلق نمی گیرد.

مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه):

  • پاسخ به مکاتبات مرکز آمار ایران در قالب فرمت مورد درخواست داده ها
  • بارگذاری گزارشات و موارد درخواستی در سامانه های الکترونیکی مرکز آمار ایران

-ارائه گزارش­های سالانه پیشرفت عملکرد بر اساس فرمت درخواستی مرکز آمار ایران

شرایط عدم مصداق:

دستگاهی که حوزه‌ی فعالیت‌های آن ها مرتبط با ارایه ریزداده در سال 1401 نمی باشد.

سنجه2: طراحی سرویس های موردنیاز نظام آمارهای ثبتی مبنا

وزن از 100: 25

نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:

سامانه­های مورد نیاز بر اساس مصوبات کارگروه تعامل­پذیری دولت به دستگاه­های اجرایی کشور ابلاغ شده و در حال تکمیل و ابلاغ مستمر است ( سرویس­های اعلامی وسامانه ­ها)-هریک از سرویس ها وسامانه هایی که بر اساس مصوبه ابلاغی این کارگروه راه اندازی و امکان بهره برداری آن برای مرکز آمار ایران فراهم شود، ملاک ارزیابی دستگاه قرار می گیرد. همچنین برای دستگاه هایی که در سامانه مدیریت عملکرد دولت(تسما) این سنجه برایشان مصداق دار بوده، لیکن تا زمان ارزیابی جشنواره شهید رجایی، تصمیمات کارگروه تعاملپذیری برایشان ابلاغ نشده باشد، موظفند طی مکاتبه رسمی به کارگروه تعامل پذیری دولت اعلام نمایند که در راستای حکمرانی داده در کشور، آمادگی لازم برای ارایه سرویس های موردنیاز مرکز آمار ایران جهت استقرارنظام آمارهای ثبتی مبنا را داشته و منتظر تأیید کارگروه مذکور هستند و رونوشت این مکاتبات نیز به مرکز آمار ایران ارسال شود تا مبنای ارزیابی این سنجه قرار گیرد. مستندات مربوط به این سنجه نیز لازم در سامانه مدیریت عملکرد دولت(تسما) بارگذاری شود.

مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه):

- پاسخ به مکاتبات مرکز آمار ایران در قالب فرمت مورد درخواست

– مستندات مربوط به راه اندازی سرویس ها و در اختیار قرار دادن آن ها برای بهره برداری مرکز آمار ایران

- مکاتبات ارسالی به کارگروه تعاملپذیری دولت مبنی بر اعلام آمادگی برای ارایه سرویس های موردنیاز مرکز آمار ایران جهت استقرار نظام آمارهای ثبتی مبنا

مستند قانونی شاخص:

-قانون مرکز آمار ایران مصوب 1353/11/10 مجلس (مواد 8و9)

-تصویب نامه هیئت وزیران با شماره 21247‏‏/ت 57515 ﻫ_ مورخ 3‏‏/3‏‏/1399

- مصوبات ستاد ملی سرشماری(جلسات اول و دوم )

--سند تحول دولت مردمی

- ماده 10 احکام دائمی برنامه ­های توسعه کشور

- قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی ابلاغی 1401/8/7 ریاست محترم جمهوری

-مصوبات کارگروه تعامل پذیری دولت ( دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات) جلسه 35 و 33 وجلسات بعد ازآن

- بخشنامه ابلاغی شماره 473661مورخ 1397/9/5 رئیس سازمان برنامه بودجه کشور

--بندهاي 16 و 25 ســـياســـتهاي كلي نظام اداري مبني بر لزوم یكپارچه‌ســـازي اطلاعات به منظور دانش بنيان كردن نظام اداري و كارآمد ســازي و هماهنگي ســاختارها و شــيوه‌هاي نظارت و كنترل در نظام اداري (1389/1/31 ابلاغی مقام معظم رهبری)

-بند 16 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی کشور با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی‌سازی اندازه‌ی دولت و حذف دستگاه‌های موازی و غیرضرور و هزینه‌های زاید (1392/11/29، ابلاغی مقام معظم رهبری)

-ابلاغ تکالیف سالانه دستگاه ها در اجرای برنامه ملی توسعه آمار کشور توسط مرکز آمار ایران

نهاد ارزیابی کننده: مرکز آمار ایران

شاخص 3: بارگذاری به موقع اطلاعات دقیق و صحیح اداری و مالی کارکنان

تعداد سنجه : 2

تعریف و هدف شاخص: بارگذاری به موقع اطلاعات دقیق و صحیح اداری و مالی در سامانه‌های ثبت حقوق و مزایا و پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا)

سنجه 1: تطابق اطلاعات کارکنان و اقلام حقوق و مزایا در سامانه ثبت حقوق و مزایا و سامانه پاکنا

وزن از 100: 50

نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:

ماه هر تطابق عدم درصد=مزایا و حقوق ثبت سامانه در ملی کد تعداد-(کارگزینی حکم آخرین دارای) پاکنا در ملی کد تعدادمزایا و حقوق سامانه در ملی کد تعداد×100

تطابق امتیاز =100-سالانه عدد×0.5

در صورتی که دستگاه اجرایی ارزیابی شونده هیچ اطلاعاتی ثبت نکرده باشد مغایرت به صورت پیشفرض 100% منظور خواهد شد

مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه): عملکرد دستگاه اجرایی در رابطه با ثبت اطلاعات به موقع و کامل در سامانه پاکنا و سامانه حقوق و مزایای کارکنان

سنجه 2 : بارگذاری به موقع و کامل اطلاعات احکام/قراردادها/ابلاغ کارکنان در سامانه پاکنا

وزن از 100: 50

نحوه ارزیابی و فرمول سنجش: نیازی به بارگذاری مستند در سامانه مدیریت عملکرد ندارد و بارگذاری به موقع و کامل اطلاعات احکام/قراردادها/ابلاغ کارکنان در پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا) ملاک عمل خواهد بود.

مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه): عملکرد دستگاه اجرایی در رابطه با ثبت اطلاعات بموقع و کامل در سامانه پاکنا (حداقل تعداد بارگذاری و بروزرسانی تمامی کارکنان: 3 بار)

مستند قانونی شاخص (مرجع قانونی مورد استناد شاخص) : قانون بودجه سال 1401 کل کشور

نهاد ارزیابی کننده: دفتر توسعه حکمرانی داده­ مبنا سازمان اداری و استخدامی کشور

شاخص 4 : ثبت زیر لایه­های داده­های مکانی در زیر ساخت داده­های مکانی

تعداد سنجه : 1

تعریف و هدف شاخص:

تعریف شاخص:مجموعه‌اي از سياست‌ها، استانداردها، شبکه‌هاي دسترسي، داده‌هاي مکاني، سازمان‌ها و نيروهاي انساني که امور مختلف توليد، جمع‌آوري، ذخيره‌سازي، دسترسي و استفاده بهينه از داده‌هاي مکاني را تسهيل و هماهنگ مي‌سازد .

داده‌های مکانی، نوعی از داده‌ها هستند که به یک موقعیت یا محدوده مکانی مشخص مرتبط و منتسب می‌باشد و شامل داده‌های موقعیتی و داده‌های توصیفی و آماری مربوط به پدیده‌ها و عوارض (طبیعی یا مصنوعی) مختلف می‌باشند. از دیدگاه SDI ملی، داده‌های مکان پایه ملی، داده‌هایی هستند که به‌طور عمومی و مشترک برای برنامه‌ریزی‌های ملی و هماهنگ موردنیاز دستگاه‌های اجرایی و برنامه‌ریز کشور می‌باشند.

یکی از مهم‌ترین ارکان زیرساخت داده مکانی، مؤلفه شبکه‌های دسترسی آن بوده که به‌طورکلی مجموعه فناوری‌ها و زیرساخت‌هایی (اعم از نرم‌افزارها، سخت‌افزارها، پروتکل‌ها و غیره) است که امکان جستجو و دستیابی به منابع داده مکانی را با سطح امنیت قابل‌قبول فراهم آورده و مجموعاً به‌عنوان سامانه زیرساخت داده­های مکانی شناخته می‌شود.

آدرس سامانه زیرساخت ملی داده­های مکانی سازمان نقشه­برداری کشور؛

https://iransdi.ncc.gov.ir

مستند قانونی شاخص:

ابلاغیه شورای یکصدو بیست و دومین جلسه شورای عالی نقشه برداری کشور به شماره ابلاغیه447795 مورخ 24/8/1401

ماده(155) قانون برنامه چهرم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (منظومه اطلاعات مکان محور)

بند(د) ماده(5) برنامه ملی آمار

تبصره (2) ماده(23)ضوابط فنی اجرایی توسعه دولت الکترونیک مصوبه شماره 206/93/7740 مورخ 1393/6/10 شورای عالی اداری

سنجه 1: به اشتراک گذاری لایه های مکانی دستگاه در ژئوپورتال های ملی و استانی

وزن از 100: 100

نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:

دستگاه‌ها از دید این شاخص به دو دسته زیر تقسیم می‌گردند:

1- دستگاه‌های متولی داده‌های مکانی که مدل داده‌های آن‌ها در کمیسیون معین شورای عالی نقشه برداری طرح و نهایی گردیده است لیست این دستگاه‌ها در آدرس ذیل به همراه لایه‌های اطلاعاتی آن‌ها آورده شده است.

https://iransdi.ncc.gov.ir/layersf/DataModels

2- سایر دستگاه‌ها: شامل دستگاه‌های اجرایی ماده 5 که نامشان در لیست فوق قرار ندارد.

نحوه امتیازدهی در سال 1401 برای دسته شماره 1 که دارای مجوز افتا نیز می‌باشند:

ردیف ضوابط لازم الاجرا امتیاز

۱-۱ آماده نمودن اطلاعات مکانی(GIS Ready) مطابق با مدل داده مصوب ٪۴۵

۱-۲ تامین سرورها و نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز ٪۱۵

۱-۳ ساخت سرویس و فراداده‌های مربوطه و ثبت در ژئوپورتال ملی ٪۲۰

۱-۴ ثبت سرویس‌های مربوطه در ژئوپورتال‌های استانی ٪۲۰

نحوه امتیازدهی در سال 1401سنجش نماگر 1 برای دسته شماره 1 که دارای مجوز افتا نمی‌باشند:

ردیف ضوابط لازم الاجرا امتیاز

۱-۵ آماده سازی نمودن اطلاعات مکانی(GIS Ready) مطابق با مدل داده مصوب ٪۴۵

۱-۶ تامین سرورها و نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز ٪۱۵

۱-۷ ساخت سرویس و فراداده‌های مربوطه ٪۲۰

۱-۸ تهیه اسناد مخاطرات برای لایه‌های مکانی ٪۲۰

نحوه امتیازدهی در سال 1401سنجش شاخص برای دسته شماره 2

ردیف ضوابط لازم الاجرا امتیاز

۲-۱ تدوین سند شناخت وضع موجود ٪۴۵

۲-۲ تدوین و ارائه مدل داده مکانی ٪۱۵

۲-۳ تامین سرورها و نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز ٪۴۰

مثال: نحوه ارزیابی در سال 1401سنجش سنجه 1 برای دسته شماره 1:

کلیه ردیف‌‌های دسته شماره 1 به غیر از ردیف‌های 1-2 و 1-6 بر اساس نسبت تعداد فرایندهای انجام یافته هر ردیف به تعداد 30 درصد لایه‌های مدل داده مکانی دستگاه محاسبه می‌گردد.

• به عنوان مثال چنانچه مدل داده دستگاه حاوی 100 لایه اطلاعاتی باشد و مثلا ردیف 1-5 آن برای تعداد 25 لایه آماده باشد، به میزان

45 * (25/)100*0.30)=38

38درصد امتیاز برای آن ردیف اختصاص داده می‌شود.

کلیه دستگاههای اجرایی دولتی عضو شورایعالی نقشه برداری موظف به اخذ مصوبه شورای مذکور برای انجام خدمات مرتبط با حوزه نقشه و اطلاعات مکانی می باشند.

سازمان نقشه برداری کشور به عنوان دبیر این شورا موظف است دستورالعمل‌های مربوطه را در اختیار دستگاه‌ها قرار دهد.

سازمان نقشه‌برداری کشور موظف است دوره‌های توجیهی نحوه اجرای شاخص‌ها را به صورت حضوری و یا وبیناری برگزار نماید.

دستگاه‏های اجرایی موظف هستند استانداردها و دستورالعمل‌های سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان نقشه برداری کشور را در تولید لایه¬های اطلاعات مکانی رعایت نمایند.

در ادامه، لینک دسترسی به موارد آموزشی، دستورالعمل¬ها و نتایج مدل داده که دسترسی به این منابع در سایت ژئوپورتال ملی سازمان نقشه¬برداری کشور برای عموم آزاد است، آورده شده است؛

https://iransdi.ncc.gov.ir/static/geonode/sdi/docs/Help.pdf

https://iransdi.ncc.gov.ir/layersf/movie

مستندات قابل قبول از سوی دستگاه:

به تناسب معیارهای مذکور در بخش شماره 1 و 2 اسناد و مدارکی به شرح ذیل مطالبه می‌گردد:

  • گزارش فنی رقومی سازی اطلاعات مکانی مطابق با دستورالعمل فنی 119-2 و 119-3
  • گزارش تعداد سرویس‌های ساخته شده و فراداده‌هابر اساس استانداردهای OGC مطابق با راهنمای جامع ایجاد زیرساخت داده‎‌های مکانی سازمان نقشه برداری
  • گزارش مربوط به ثبت سرویس در ژئوپورتال‌های ملی و استانی
  • اسناد مخاطرات لایه‌های مکانی مطابق با الگوی مورد تائید مرکز مدیریت راهبردی افتا بر اساس هماهنگی با سازمان نقشه برداری کشور
  • اسناد وضع موجود و مدل داده‌های مکانی
  • گزارش تامین سرور و تخصیص IP-Valid و ارائه آن به سازمان نقشه برداری کشور

نهاد ارزیابی­کننده: سازمان نقشه برداری کشور