شاخص: اطلاع رسانی، تبیین دستاوردها و اقناع افکار عمومی

تعداد سنجه: 6

سنجه 1: میزان تولید محتوا (برنامه ها، فعالیت ها و دستاوردها)

وزن از 100: 30

  • نحوه ارزیابی و امتیازدهی:

این سنجه به عبارتی بیانگر اطلاع‌رسانی هنرمندانه و انعكاس مناسب‌ و مؤثر اهداف، مأموریت‌ها، سیاست‌ها، برنامه‌ها، فعالیت‌ها، اقدامات و دستاوردهای دستگاه به‌ ذینفعان اعم از رسانه‌ها و جامعه‌ در قالب‌های متنوع اطلاع رسانی و مبتنی بر پیوست های ارتباطی و اطلاع رسانی به خصوص در طرح های کلان و مهم است. تعهد به اجرای این سنجه موجب آگاهی‌بخشی، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی و در نهایت امید آفرینی می‌شود.

محاسبه میزان محتوای تولیدی در قالب‌های متنوع و انتشار آن در بسترهای مختلف دستگاه بر اساس فعالیت‌های زیر است:

زیر سنجه 1: تولید محتوای متنی: تعداد محتوای متنی تولیدی (شامل خبر، مصاحبه، گزارش، یادداشت، بیانیه، اطلاعیه‌ و ...) منتشر شده در بسترهای رسمی مختلف دستگاه (محتوای تکراری که در بسترهای مختلف منتشر شده است، یک عنوان محاسبه می‌شود.)

زیر سنجه 2: تولید محتوای تصویری: محاسبه تعداد محتوای عکس و گرافیک تولیدی (شامل تصویر، عکس، اینفوگرافیک، پوستر و ...) منتشر شده در بسترهای رسمی مختلف دستگاه ( محتوای تکراری که در بسترهای مختلف منتشر شده است، یک عنوان محاسبه می‌شود.)

زیر سنجه 3: تولید محتوای چند رسانه‌ای: محاسبه تعداد محتوای صوتی و تصویری تولیدی (شامل فیلم سینمایی،‌ سریال، فیلم کوتاه، تیزر، مستند، مسابقه تلویزیونی، برنامه ترکیبی، پویانمایی (انیمیشن)، موشن‌گرافیک، ویدئو کامنت و ...) منتشر شده در بسترهای رسمی مختلف دستگاه (محتوای تکراری که در بسترهای مختلف منتشر شده است، یک عنوان محاسبه می‌شود.)

مستندات قابل‌قبول از سوی دستگاه:

ارائه آمار و اطلاعات محتوای تولیدی و مستندات تولید و انتشار آن

* فایل محتواهای تصویری و چند رسانه ای در صورت محدودیت حجم در سامانه به صورت هارد و فلش مموری ارسال شود.

سنجه 2: رویدادها و اقدامات تبلیغی

وزن از 100: 20

  • نحوه ارزیابی و امتیازدهی:

این سنجه بیانگر اقداماتی چون برگزاری انواع پویش‌ها و اقدامات تبلیغی یا حضور در نمایشگاه‌ها،‌ جشنواره‌ها، سمینارها، همایش‌ها، گردهمایی، سمپوزیوم و دیگر فعالیت‌ها برای معرفی و شناخت بهتر دستگاه به ذی نفعان، مخاطبان و اقشار مختلف و مبتنی بر بر پیوست های ارتباطی و اطلاع رسانی به خصوص در طرح های کلان و مهم است. تعهد به اجرای این سنجه موجب ارتقا و شناخت اقشار مختلف از دستگاه و تقویت برند سازمانی است.

محاسبه میزان تبلیغات و رویدادها بر اساس فعالیت­هایی زیر خواهد بود:

زیر سنجه 1: اقدامات تبلیغی و اجرای پویش‌ها: محاسبه تعداد اجرای تبلیغات محیطی برون‌سازمانی، انتشار و توزیع تبلیغات و محتوا در رسانه‌ها و صداوسیما و برگزاری یا مشارکت در پویش‌های مرتبط با حوزه فعالیت‌های دستگاه و... (محتواهای تولید شده مانند بیلبورد، بنر، تیزر، پوستر، تصویر، عکس و.... مربوط به سنجه یک می‌باشد و در این سنجه باید تعداد اقدامات تبلیغی یا برگزاری و همکاری در پویش ها ارائه شود.)

زیر سنجه 2: برگزاری یا حضور در نمایشگاه‌ها، ‌جشنواره‌ها و رویدادها: محاسبه تعداد برگزاری یا حضور در رویدادهای مختلف اعم از نمایشگاه، جشنواره و.... به‌منظور معرفی فعالیت‌ها، خدمات، طرح‌ها و دستاوردهای دستگاه (محتواهای تولید شده برای رویدادها مانند تیزر، پوستر، تصویر، عکس و.... مربوط به سنجه یک است و در این سنجه باید تعداد حضور یا برگزاری ارائه شود.)

مستندات قابل‌قبول از سوی دستگاه:

ارائه آمار و اطلاعات از حضور یا برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها، آمار انجام پویش‌ها و اقدامات تبلیغاتی.

سنجه 3: میزان روشنگری و پاسخگویی رسانه‌ای نسبت به انتقادات، شایعات، شبهات و ابهامات

وزن از 100: 20

نحوه ارزیابی و امتیازدهی:

این سنجه به انتقال اطلاعات درست از عملکرد دستگاه به رسانه‌ها به‌منظور تبیین سیاست‌ها، برنامه‌ها، فعالیت‌ها و دستاوردها یا پاسخگویی و رفع شبهات و ابهامات مطرح در رسانه‌ها اشاره دارد.

همچنین این سنجه نشانگر توجه دستگاه به جامعه، رسانه‌ها و افکار عمومی و روشنگری و تنویر افکار عمومی در مواجهه با سؤالات، ابهامات انتقادات، شبهات رسانه‌ای و اخبار غیرواقعی است و تقویت بُعد پاسخگویی مدیران و مسئولان را مدنظر دارد.

محاسبه تعداد پاسخگویی به رسانه‌ها و افکار عمومی و همچنین سرعت عمل در پاسخگویی بر اساس دو فعالیت زیر خواهد بود:

زیر سنجه 1: تعداد روشنگری و پاسخ‌گویی به سوالات، انتقادات، شایعات، شبهات و ابهامات مطرح در رسانه‌ها: محاسبه نسبت پاسخگویی‌ به رسانه‌ها و افکار عمومی از طریق تقسیم مجموع تعداد موارد پاسخ داده‌ شده به انتقادات، شبهات و پرسش‌های رسانه‌ای بر تعداد کل مطرح‌شده در رسانه‌ها

زیر سنجه 2: سرعت روشنگری پاسخ‌گویی به سوالات، انتقادات، شایعات، شبهات و ابهامات مطرح در رسانه‌ها: محاسبه سرعت عمل پاسخگویی از طریق محاسبه میانگین فاصله زمانی از زمان انتشار سوال، انتقاد، شایعه و ... تا زمان پاسخگویی (برحسب روز)

مستندات قابل‌قبول از سوی دستگاه:

ارائه اطلاعات محتوای رسانه‌ای و پاسخگویی به رسانه‌ها، به همراه لینک محتوای رسانه و پاسخگویی.

سنجه 4: میزان ارتباط با رسانه‌ها

وزن از 100: 10

نحوه ارزیابی و امتیازدهی:

این سنجه بیانگر حضور رئیس و معاونان سازمان در رسانه‌ها اعم از صداوسیما، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، نشریات و تعامل مستمر و مؤثر با آنان است که بر اساس دو فعالیت زیر مورد ارزیابی قرار می­گیرد:

زیر سنجه 1: ارتباط با صداوسیما: محاسبه تعداد حضور یا ارتباطات تصویری و تلفنی در شبکه‌های سراسری و استانی و برنامه‌های خبری و غیرخبری رادیو و تلویزیون توسط رئیس، معاونان، سخنگو و مدیر روابط عمومی دستگاه.

زیر سنجه 2: ارتباط با سایر رسانه‌ها: محاسبه تعداد برگزاری گفت و گوها و نشست های خبری، گفت و گوهای اختصاصی، نشست‌های غیرخبری تبیینی و مشورتی با اصحاب رسانه و فعالان رسانه های اجتماعی، بازدید از رسانه‌ها و... توسط رئیس، معاونان، سخنگو و مدیر روابط عمومی دستگاه.

مستندات قابل‌قبول از سوی دستگاه:

ارائه اطلاعات از زمان و حضور در هرکدام از شبکه‌ها و برنامه‌های صداوسیما به همراه لینک یا تصویر برنامه.

ارائه اطلاعات از نوع و زمان ارتباط با رسانه‌ها و اصحاب رسانه به همراه تصویر و لینک مربوطه.

سنجه 5: میزان تعاملات تبیینی

وزن از 100: 10

نحوه ارزیابی و امتیازدهی:

این سنجه در بعد تبیینی بیانگر تعامل رئیس و معاونان‌ سازمان‌ با جامعه به خصوص ذی‌نفعان سازمانی همچون شخصیت‌های‌ حقیقی‌ و حقوقی‌، اقشار مختلف‌ مردم‌، سازمان‌های مردم‌نهاد، انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی و صنفی، باهدف تداوم‌ و تبیین اصولی‌ سیاست‌ها، ‌ برنامه‌ها، فعالیت‌ها، اقدامات و دستاوردها است.

محاسبه میزان برنامه‌های تییینی و تبلیغی بر اساس فعالیت­هایی زیر خواهد بود:

زیر سنجه ۱: دیدار و نشست با تشکل‌ها، گروه‌ها و افراد مؤثر: محاسبه تعداد دیدارها و نشست‌های رئیس و معاونان دستگاه با اتحادیه‌ها، اصناف، سازمان‌های مردم‌نهاد، انجمن‌های علمی و تخصصی، تشکل‌های ذی‌نفع و مؤثر جامعه هدف دستگاه و حضور برای بازدید یا سخنرانی در مراکز علمی، آموزشی، عمومی و مذهبی (دیدارها و گفتگوهای مجازی نصف حضوری ارزش‌گذاری می‌شود.)

زیر سنجه 2: برگزاری یا همکاری در بازدیدهای تبیینی: محاسبه تعداد برگزاری یا همکاری در اجرای اردوهای راهیان پیشرفتِ و بازدیدهای موضوعی از فعالیت ها، خدمات، طرح ها و دستاوردهای دستگاه برای آشنایی اقشار مختلف مانند اصحاب رسانه، دانش‌آموزان، دانشجویان، طلاب، پژوهشگران، فرهنگیان، هنرمندان، ورزشکاران و اساتید...

مستندات قابل‌قبول از سوی دستگاه:

ارائه آمار و اطلاعات دیدارها، نشست‌ها، برگزاری یا همکاری در بازدیدها.

سنجه 6: میزان حضور در بستر رسانه‌‌های نوین

وزن از 100: 10

نحوه ارزیابی و امتیازدهی:

این سنجه بیانگر میزان و کیفیت بهره‌مندی از بسترهای جدید ارتباطی باهدف اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی از سیاست‌ها، برنامه‌ها، فعالیت‌ها، اقدامات و دستاوردها و تعامل دوسویه با ذی‌نفعان دستگاه یا عموم مردم است. تعهد به اجرای این سنجه سبب بهبود تصویرسازمانی نزد افکار عمومی و ذی‌نفعان و همچنین ایجاد ذهنیت مثبت از سازمان است. از طرف دیگر باعث تسهیل مسیر دریافت نظرات و پیشنهادات مردم و ذی‌نفعان شده و مسیر تعامل چندجانبه بین سازمان، مسئولان و مردم را کوتاه‌تر کرده و بر اساس سه فعالیت زیر ارزیابی می‌شود:

زیر سنجه 1: حضور حقوقی در رسانه‌های اجتماعی و میزان فعالیت: بررسی حضور یا عدم حضور و تعداد محتواهای منتشر شده توسط حساب کاربری رسمی دستگاه در هر کدام از رسانه های اجتماعی یا پیام رسان‌ها

(حساب فعال به حسابی گفته می‌شود که حداقل هفته‌ای دو محتوا مرتبط با دستگاه و غیر مناسبتی انتشار دهد.)

زیر سنجه 2: حضور حقیقی در رسانه‌های اجتماعی و میزان فعالیت: بررسی حضور یا عدم حضور و تعداد محتواهای منتشر شده توسط حساب کاربری رسمی رئیس و مدیر روابط عمومی دستگاه، در هر کدام از رسانه های اجتماعی یا پیام رسان ها.

(حساب فعال به حسابی گفته می‌شود که حداقل دوهفته‌ای یک محتوا مرتبط با دستگاه محل خدمت و غیر مناسبتی انتشار دهد.)

مستندات قابل‌قبول از سوی دستگاه:

ارائه مشخصات حساب کاربری در خروجی‌های مختلف به همراه لینک اطلاعات محتوای بارگذاری شده