شاخص 1: پیشرفت اجرای برنامه‌های مصوب ارتقای بهر‌ه‌وری دستگاه

تعداد سنجه:3

تعریف و هدف شاخص:

این شاخص نشان­دهنده میزان پیشرفت دستگاه در گام­های استقرار چرخه بهره­وری بوده و هدف از این شاخص سنجش میزان عملکرد دستگاه اجرایی در اجرای کامل گام های مذکور براساس برنامه­ریزی دقیق و جامع در راستای اجرای برنامه‌ها (اجرای راه حل)، ارزیابی نتایج و اثربخشی برنامه ها، بازنگری یا تثبیت برنامه ها است.

عنوان سنجه 1: کیفیت نهادسازی و توانمندسازی متولیان بهره‌وری

وزن از 100: 10

  • نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:
  • میزان پوشش صدور احکام کمیته بهره‌وری دستگاه‌ها
  • پوشش ارائه به موقع صورتجلسات کمیته بهره‌وری دستگاه‌ها و کیفیت مصوبات (هدف:4 صورتجلسه فصلی)
  • متوسط نمرات پس‌آزمون و کارگاهی
  • تشکیل کمیته بهره‌وری و کارگروه کارشناسی بهره‌وری در تمامی دستگاه‌های اجرایی و صدور احکام برای اعضا، توسط رئیس کمیته بهره‌وری مربوطه، مطابق با الزامات و ظایف مندرج در نظام‌نامه کمیته بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی (شماره 85191 مورخ 27/10/1401) لازم می‌باشد. (2 امتیاز).
  • همچنین باید در هرفصل کمیته بهره‌وری دستگاه اجرایی تشکیل و صورتجلسه آن برای سازمان ملی بهره‌وری ایران ارسال گردد. (صورتجلسه فصل بهار و تابستان هرکدام 0.5 امتیاز و صورتجلسه پاییز و زمستان هرکدام 1 امتیاز)
  • کارشناسان بهره‌وری و اعضای کلیدی کمیته و کارگروه می‌بایست به‌منظور ایجاد آگاهی مشترک و توسعه شایستگی مورد نیاز برای پیاده‌سازی چرخه مدیریت بهره‌وری، در دوره‌های توانمندسازی مقدماتی و تکمیلی بهره‌وری حضور داشته باشند.

مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه):

مبتنی بر ارسال مستندات دال بر اقدامات فوق به پیوست مکاتبات رسمی به سازمان

  • کاربرگ شماره 1
  • احکام صادره برای اعضا توسط رئیس کمیته بهره‌وری
  • 4 صورتجلسه
  • گواهی‌نامه دوره‌های توانمندسازی

عنوان سنجه 2: کیفیت اتصال زنجیره نتایج به مأموریت -خدمت

وزن از 100: 10

نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:

  • درصد پوشش محورهای مأموریتی و خدمات با خروجی و پیامد
  • تبیین محورهای مأموریتی دستگاه اجرایی مبتنی بر اسناد بالادستی و شناسایی خدمات کلیدی(2 امتیاز)
  • احصا زنجیره نتایج خدمت (2 امتیاز)

مستندات قابل قبول (قابل ارائه از سوی دستگاه):

  • کاربرگ شماره 2

عنوان سنجه 3: کیفیت مسئله‌شناسی و تعریف اقدامات پیشران بهره‌وری

وزن از 100: 35

نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:

  • همبستگی ریشه‌های احصا شده با مسائل اولویت‌دار دستگاه
  • درصد پوشش اقدامات پیشران و پشتیبان ناظر به مسئله
  • شناسایی نشانه و مسئله و تعیین سطح آن (7 امتیاز)
  • تعیین نماگر وضعیت مسئله و نوع آن و تناظر با مأموریت و خدمت مصوب ( 5 امتیاز)
  • امتیازدهی و اولویت‌بندی مسائل و تعیین حداکثر سه مسئله اولویت‌دار (5 امتیاز)
  • تعیین چهار عامل خلق ارزش (2 امتیاز)
  • تعیین نوع عامل (1 امتیاز)
  • بررسی رفتار نماگر وضعیت در طول زمان و ارائه مستندات (2 امتیاز)
  • تعریف سیاست مداخله (1 امتیاز)
  • تعریف حداکثر سه اقدام برای هر مسئله ( 5 امتیاز)
  • تدوین برنامه عملیاتی اقدام (3 امتیاز)
  • تدوین برنامه اقدامات پشتیبان ( 2 امتیاز)

مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه):

  • کاربرگ شماره 3
  • کاربرگ شماره 4
  • کاربرگ شماره 5
  • کاربرگ شماره 6

عنوان سنجه 4: پایش و مراقبت (ارسال گزارش پیشرفت برنامه‌های مصوب، سنجش اثرات)

وزن از 100: 45

نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:

  • درصد پیشرفت برنامه‌ها مطابق با برنامه زمانبندی
  • میزان تحقق هدف شاخص‌های اختصاصی دستگاه
  • ارائه گزارش شش ماهه اقدامات پیشران به همراه مستندات ( 3 امتیاز)
  • ارائه گزارش شش ماهه اقدامات پشتیبان به همراه مستندات (2 امتیاز)
  • ارائه گزارش سه‌ماهه سوم اقدامات پیشران به همراه مستندات (6 امتیاز)
  • ارائه گزارش سه‌ماهه سوم اقدامات پشتیبان به همراه مستندات (3 امتیاز)
  • ارائه گزارش سه‌ماهه چهارم اقدامات پیشران به همراه مستندات (8 امتیاز)
  • ارائه گزارش سه‌ماهه چهارم اقدامات پشتیبان به همراه مستندات (3 امتیاز)
  • تکمیل مولفه‌های مرتبط با نهاده (1 امتیاز)
  • تکمیل مولفه‌های زنجیره نتایج ( 1امتیاز)
  • نماگر بهره‌وری اختصاصی ( 3 امتیاز)
  • ارسال مستندات نماگر وضعیت ( 1 امتیاز)
  • تحقق اهداف نماگر کلیدی عملکرد ( 6 امتیاز)

مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه):

  • کاربرگ شماره 7
  • کاربرگ شماره 8

نهاد ارزیابی کننده: سازمان ملی بهره­وری

شاخص 2: بهینه سازی الگوی مصرف در دستگاه (مدیریت سبز)

تعداد سنجه: 4

تعریف و هدف شاخص:

مدیریت سبز مجموعه‌ای از مطالعات و اقدامات جامع، هدفمند و مستمری است که در سطوح مختلف دستگاه‌های اجرایی برای استفاده بهینه از منابع و کاهش اثرات سوء بر منابع زیستی اطلاق می‌شود.

مستند قانونی شاخص:

  • بند ز ماده 38 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه کشور،
  • آیین نامه اجرایی مدیریت سبز مصوب هیات محترم وزیران ( موضوع تصویب نامه شماره 36637/ت55490 ه‍ مورخ 30/03/1398 هیات محترم وزیران)
  • ماده 8 ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1401 کل کشور - دستگاه‌های اجرایی مجازند تا یک درصد (1%) از اعتبارات ابلاغی را به منظور استقرار سامانه(سیستم) مدیریت سبز و بهینه سازی مصرف انرژی در دستگاه ها ، مطابق مفاد بند (ز) ماده 38 قانون برنامه و آیین نامه اجرایی آن، هزینه کنند و موظفند گزارش عملکرد این موضوع را هر شش ماه یک بار به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال نمایند . (موضوع تصویب نامه شماره 21502/ت59740ه مورخ 1401/2/15هیات محترم وزیران)

سنجه 1: میزان مصرف انرژی

وزن از 100: 37.5 درصد

نحوه سنجش:

SEI= β1EI

EI=SEC1(1-2α)SEC0

SEC1 = APC*3.7+AGC*10.47A

β1 = ضریب اهمیت شاخص انرژی

SEC1=(کیلووات ساعت بر متر مربع)‌ مصرف ویژه انرژی در سال ارزیابی

SEC0=(کیلووات ساعت بر متر مربع) مصرف ویژه انرژی الگو

APC=(کیلووات ساعت) مصرف برق سال ارزیابی

3.7= ضریب ارزش برق بر اساس راندمان متوسط نیروگاهی کشور (بر اساس راندمان متوسط نیروگاهی کشور و ضریب تبدیل انرژی اولیه الکتریکی)

α= سهم تولید انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت به مصرف انرژی

0 ≤ α < 0.5

AGC= (متر مکعب) مصرف گاز سال ارزیابی

10.47= ضریب تبدیل متر مکعب گاز به کیلووات ساعت (بر اساس متوسط ارزش حرارتی گاز و تبدیل به واحد کیلووات ساعت)

SEC1(1-2α) ≤ SEC0

A= زیربنای حرارتی ساختمان

زیربنای حرارتی ساختمان: عبارت است از مساحت فضای کنترل شده مجهز به تجهیزات گرمایشی و سرمایشی به متر مربع.

تبصره: برای ارزیابی بیش از یک ساختمان/مجتمع/ واحد، از فرمول زیر استفاده می‌شود:

SEI = Σ(SEIi*Ai)A

Ai=مربع مساحت حرارتی هر ساختمان بر حسب متر

A= مساحت حرارتی کل ساختمان‌ها

روش ارزیابی:

این شاخص بر اساس نسبت عکس مصرف ویژه انرژی در سال ارزیابی پس از کسر سهم تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به میزان دو برابر، به مصرف ویژه انرژی الگو با اعمال ضریب اهمیت شاخص مصرف انرژی در ارزیابی اجرای مدیریت سبز برای ساختمان‌های اداری محاسبه می‌شود. مصرف ویژه انرژی در سال ارزیابی معادل مصرف انرژی قبوض برق و گاز مصرفی هر یک از ساختمان‌های اداری با لحاظ ضرایب تبدیل مربوطه می‌باشد.

تبصره 1) در صورتیکه میزان مصرف ویژه انرژی در سال ارزیابی کمتر از میزان مصرف ویژه انرژی الگو باشد، معادل آن منظور می‌شود و حداکثر امتیاز این شاخص معادل وزن نسبی سنجه خواهد بود.

تبصره 2) سهم تولید انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت به مصرف انرژی بر اساس گواهی صادره وزارت نیرو تعیین می‌شود.

تبصره 3) میزان مصرف ویژه انرژی الگو برای هر متر مربع زیربنای حرارتی ساختمان بر اساس مناطق هشت‌گانه مندرج در استاندارد ساختمان‌های غیرمسکونی- تعیین معیار مصرف انرژی و دستورالعمل برچسب انرژی (ISIRI 14254) به تفکیک شهرستان توسط سازمان با همکاری سازمان هواشناسی کشور تهیه و در «درگاه مدیریت سبز» بارگذاری می‌شود.

مستندات قابل قبول از سوی دستگاه:

نیاز به بارگذاری مستندات در سامانه مدیریت عملکرد نمی­باشد.

کسب امتیاز مصرف انرژی تا حداکثر وزن نسبی سنجه بر اساس فرمول شاخص مصرف انرژی در بستر سامانه مدیریت سبز.

سنجه2: میزان مصرف آب

وزن نسبی: 37.5 از 100

نحوه سنجش:

SWI= β2WI

WI= CW11-0.5γW0*N

WI= شاخص مصرف آب

N= تعداد کارکنان

CW1= مصرف سالانه آب منطبق بر کنتور آب

2β = ضریب اهمیت شاخص آب

γ= سهم آب بازچرخانی شده نسبت به آب مصرفی

0 γ < 1

CW1(1-0.5γ) ≤ (W0*N)

الگوی مصرف سالانه آب در ساختمان‌های اداری (یک متر مکعب به ازای هر نفر در ماه) (12W0=) ساختمان/مجتمع/واحد مربوطه می‌باشد.

تبصره: برای ارزیابی بیش از یک ساختمان/مجتمع/ واحد، از فرمول زیر استفاده می‌شود:

SWI = Σ(SWIi*Ni)N

Ni= تعداد کارکنان هر ساختمان

N= تعداد کارکنان کل ساختمان‌ها

روش ارزیابی:

این شاخص بر اساس نسبت مصرف سالانه آب منطبق بر کنتور آب با احتساب نصف سهم آب بازچرخانی شده، به میزان مصرف الگوی سالانه با توجه به تعداد کارکنان با اعمال ضریب اهمیت شاخص مصرف آب در ارزیابی اجرای مدیریت سبز در ساختمان‌های اداری محاسبه می‌شود.

الگوی مصرف سالانه آب در ساختمان‌های اداری (یک متر مکعب به ازای هر نفر در ماه) (12W0=) ساختمان/مجتمع/واحد مربوطه می‌باشد.

تبصره 1) در صورتیکه مصرف سالانه آب کمتر از الگوی مصرف سالانه آب بر اساس تعداد کارکنان باشد، معادل آن منظور می‌شود و حداکثر امتیاز این شاخص معادل وزن نسبی سنجه خواهد بود.

تبصره 2) سهم آب بازچرخانی شده نسبت به آب مصرفی بر اساس گواهی صادره وزارت نیرو تعیین می‌شود.

تبصره 3) مصرف آب شرب برای فضای سبز ممنوع است. در صورت استفاده از آب چاه برای آبیاری فضای سبز، دستگاه اجرایی ملزم به نصب کنتور هوشمند حجمی آب و اخذ پروانه بهره‌برداری می‌باشد و وزارت نیرو مکلف است از مصارف غیرمجاز جلوگیری نماید. در غیر این صورت، امتیاز دستگاه اجرایی در شاخص مصرف آب صفر محسوب می‌شود. تشخیص این امر با وزارت نیرو می‌باشد.

تبصره 4) وزارت نیرو موظف است حداکثر طی 6 ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه، نسبت به انجام بررسی‌های لازم در خصوص تعیین الگوی مصرف آب ساختمان‌های اداری اقدام و در صورت لزوم پیشنهاد اصلاحی را به هیات دولت جهت بررسی و اعمال در این آیین‌نامه ارائه نماید. تا زمان تعیین الگوی جدید، اجرای مدیریت سبز در دستگاه‌های اجرایی بر اساس این روش صورت می‌پذیرد.

مستندات قابل قبول از سوی دستگاه:

نیاز به بارگذاری مستندات در سامانه مدیریت عملکرد نمی­باشد.

کسب امتیاز مصرف انرژی تا حداکثر وزن نسبی سنجه بر اساس فرمول شاخص مصرف آب در بستر سامانه مدیریت سبز.

نهاد ارزیابی­کننده:سازمان حفاظت محیط زیست

سنجه3: مدیریت پسماند

وزن نسبی: 12.5 از 100

نحوه سنجش:

WMI= C*β3

C= 1 (در صورت دارا بودن گواهی تفکیک پسماند)

C= 0 (در صورت نداشتن گواهی تفکیک پسماند)

β3 = ضریب اهمیت شاخص پسماند

تبصره: برای ارزیابی بیش از یک ساختمان/مجتمع/ واحد، از فرمول زیر استفاده می‌شود:

WMI = Σ(WMIi*Ai)A

WMIi= امتیاز مدیریت پسماند ساختمان/مجتمع/واحد

Ai= زیربنای هر ساختمان‌/مجتمع/واحد

A= زیربنای کل ساختمان‌ها

روش ارزیابی:

شاخص مدیریت سبز در پسماند عادی، استقرار و اجرای تفکیک پسماندها در سه دسته کاغذ، تر و سایر مواد (شیشه، پلاستیک و فلزات) می‌باشد و دستگاه اجرایی موظف است زباله را بصورت تفکیک شده سه‌گانه به شهرداری/سازمان مدیریت پسماند ذیربط تحویل دهد و از شهرداری گواهی مدیریت پسماند دریافت نماید.

امتیاز این شاخص حاصل ضرب جمع گواهی‌های اخذ شده توسط دستگاه در ضریب اهمیت شاخص مدیریت پسماند عادی می‌باشد.

تبصره: شهرداری‌ها/ سازمان مدیریت پسماند ذیربط، موظف به ارائه پاسخ دستگاه اجرایی حداکثر ظرف 10 روز می‌باشند.

مستندات قابل قبول از سوی دستگاه:

نیاز به بارگذاری مستندات در سامانه مدیریت عملکرد نمی­باشد و مستندات زیر در سامانه مدیریت سبز بارگذاری گردد:

اخذ گواهی مدیریت پسماند گواهینامه تفکیک مدیریت پسماند از شهرداری یا سازمان مدیریت پسماند.

نهاد ارزیابی­کننده: سازمان حفاظت محیط زیست

سنجه4: ساختمان­ها و تجهیزات

وزن نسبی: 12.5 از 100

نحوه سنجش:

SBI=ΣCIi*β54

β5 = ضریب اهمیت شاخص ساختمان و تجهیزات

C1- دارا بودن گواهی‌نامه معاینه فنی موتورخانه ساختمان (مطابق استاندارد ملی ISIRI 16000)

C2- دارا بودن گواهی‌نامه مدیریت انرژی (مطابق استاندارد ایزو 50001)

C3- دارا بودن گزارش ممیزی فنی انرژی ساختمان بر اساس آیین‌نامه اجرایی صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها مصوب 1396.10.12

C4- دارا بودن برچسب انرژی ساختمان مطابق با استاندارد ملی 14254

تبصره 1) داشتن هر یک از گواهی‌های فوق برای هر ساختمان امتیاز یک و نداشتن آن امتیاز صفر دارد.

تبصره 2) برای ارزیابی بیش از یک ساختمان/مجتمع/ واحد، از فرمول زیر استفاده می‌شود:

SBI = Σ(SBIi*Ai)A

Ai= زیربنای هر ساختمان‌/مجتمع/واحد

A= زیربنای کل ساختمان‌ها

امتیاز این شاخص از میانگین مجموع امتیاز حاصل از داشتن گواهی‌های چهارگانه زیر در ضریب اهمیت شاخص ساختمان و تجهیزات حاصل می‌شود.

C1- دارا بودن گواهی‌نامه معاینه فنی موتورخانه ساختمان (مطابق استاندارد ملی ISIRI 16000)

C2- دارا بودن گواهی‌نامه مدیریت انرژی (مطابق استاندارد ایزو 50001)

C3- دارا بودن گزارش ممیزی فنی انرژی ساختمان بر اساس آیین‌نامه اجرایی صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها مصوب 1396.10.12

C4- دارا بودن برچسب انرژی ساختمان مطابق با استاندارد ملی 14254

تبصره 1) داشتن هر یک از گواهی‌های فوق برای هر ساختمان امتیاز یک و نداشتن آن امتیاز صفر دارد.

تبصره 2) احداث هر گونه بنا و ساختمان توسط دستگاه‌های اجرایی دولتی می‌بایست مطابق مبحث 19 مقررات ملی ساختمان باشد.

تبصره 3) خرید تجهیزات جدید توسط دستگاه اجرایی می‌باست گواهی/ تاییدیه/ علامت استاندارد ملی کشور را داشته باشد و مسئولیت آن بر عهده رییس دستگاه اجرایی و نظارت بر آن بر عهده ذیحساب یا مقام مسئول مشابه می‌باشد.

مستندات قابل قبول از سوی دستگاه:

نیاز به بارگذاری مستندات در سامانه مدیریت عملکرد نمی­باشد و مستندات زیر در سامانه مدیریت سبز بارگذاری گردد:

C1- دارا بودن گواهی‌نامه معاینه فنی موتورخانه ساختمان (مطابق استاندارد ملی ISIRI 16000)

C2- دارا بودن گواهی‌نامه مدیریت انرژی (مطابق استاندارد ایزو 50001)

C3- دارا بودن گزارش ممیزی فنی انرژی ساختمان بر اساس آیین‌نامه اجرایی صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها مصوب 1396.10.12

C4- دارا بودن برچسب انرژی ساختمان مطابق با استاندارد ملی 14254

تبصره 1) داشتن هر یک از گواهی‌های فوق برای هر ساختمان امتیاز یک و نداشتن آن امتیاز صفر دارد.

تبصره 2) احداث هر گونه بنا و ساختمان توسط دستگاه‌های اجرایی دولتی می‌بایست مطابق مبحث 19 مقررات ملی ساختمان باشد.

تبصره 3) خرید تجهیزات جدید توسط دستگاه اجرایی می‌باست گواهی/ تاییدیه/ علامت استاندارد ملی کشور را داشته باشد و مسئولیت آن بر عهده رییس دستگاه اجرایی و نظارت بر آن بر عهده ذیحساب یا مقام مسئول مشابه می‌باشد.

نهاد ارزیابی­کننده:سازمان حفاظت محیط زیست

شاخص 3: مولدسازی دارایی های دولت

تعداد سنجه: 1

تعریف و هدف شاخص:

شناسایی، ثبت و تکمیل اطلاعات اموال غیرمنقول در اختیار دستگاه های اجرایی در سادا

سنجه 1: ثبت اطلاعات اموال غیرمنقول در سامانه سادا

وزن از 100: 50

نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:

تعداد اموال غیرمنقول تکمیل شده در سادا * 100

تعداد کل اموال غیرمنقول ثبت شده در سادا

* برای ثبت اطلاعات اموال غیرمنقول جدید در سادا درصد پیشرفت اموال غیرمنقول، برای سال ثبت شده ملک 100 درصد لحاظ خواهد شد

* به تعداد شناسایی و ثبت هر ملک جدید در سادا توسط اداره کل که قبلا ثبت نشده است، 10 درصد نمره منفی در درصد پیشرفت اموال غیرمنقول در سادا لحاظ خواهد شد.

مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه):

نیاز به بارگذاری مستند نیست و بر اساس گزارش اخذ شده از سامانه سادا ارزیابی خواهد شد.

سنجه 2: ثبت اسناد مالکیت تک برگ دولتی

وزن از 100: 50

نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:

تعداد اسناد تک‌برگ ثبت شده * 100

کل اطلاعات املاک ثبت شده دستگاه در سادا

نهاد ارزیابی کننده: وزارت امور اقتصادی و دارایی