شاخص های عمومی ارزیابی عملکرد سطح ملی سال 1402- قسمت دوازدهم
شاخص1: رفع گلوگاههای فساد خيز | تعداد سنجه: 1 |
تعریف و هدف شاخص: گلوگاه فسادخیز قسمتی از یک فرایند یا زیرفرایند است که احتمال وقوع فساد در آن وجود دارد. هدف از این شاخص ارزیابی شناسایی و رفع نظام مند گلوگاههای فسادخیز با رویکرد مدیریت ریسک فساد در دستگاههای اجرایی می باشد. مدیریت ریسک فساد، سازوکاری است نظاممند برای شناسایی و تحلیل موقعیتهای ریسک فساد موجود در فرایندهای ارائه خدمت یا انجام کار، ارائه راهکارهایی به منظور کاهش ریسکهای مذکور و پایش مستمر تحقق راهکارها و وضعیت ریسکها. | |
مستندات قانونی شاخص (مرجع قانونی مورد استناد شاخص): ماده 2 آیین نامه پیشگیری و مقابله نظام مند و پایدار با مفاسد اقتصادی در قوه مجریه | |
سنجه 1. رفع یا اصلاح گلوگاه ها | وزن از 100: 100 |
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:
اهداف، فازهای اجرایی، نتایج مورد انتظار از هر فاز، اقدامات هر فاز، زمان بندی اقدامات، مسئول اجرای اقدامات و ...
* استفاده از رویکرد مدیریت ریسک فساد در شناسایی و رفع گلوگاه ها مورد تأکید می باشد. *گلوگاه منتخب برای سال 1402 می بایست جدید بوده و در سالهای گذشته معرفی و رفع آن گزارش نشده باشد. * تدوین برنامه عملیاتی مربوط به این شاخص مد نظر است و نه حوزه سلامت اداری. | |
مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه):
| |
نهاد ارزیابی کننده: دفتر تعالی فرهنگ سازمانی و سلامت اداری سازمان اداری و استخدامی کشور | |
شاخص 2: شناسايي و مدیریت مصاديق تعارض منافع | تعداد سنجه: 1 |
تعریف و هدف شاخص: تعارض منافع موقعیتی است که در آن منافع شخصی فرد یا سازمان، میتواند بر انجام بیطرفانه و بدون تبعیض وظایف حرفهای و اختیارات قانونی او، اثر ناروا داشته باشد. شناسایی و مدیریت موقعیت های تعارض منافع یکی از موثرترین راهکارهای پیشگیری از فساد و ناکارآمدی در نظام اداری است. | |
مستندات قانونی شاخص (مرجع قانونی مورد استناد شاخص):
| |
سنجه 1. اجرا و پایش برنامه عملیاتی مدیریت مصادیق تعارض منافع دستگاه | وزن از 100: 100 |
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:
اهداف، فازهای اجرایی، نتایج مورد انتظار از هر فاز، اقدامات هر فاز، زمان بندی اقدامات، مسئول اجرای اقدامات و ...
*مصداق منتخب برای سال 1402 می بایست جدید بوده و در سال گذشته معرفی و مدیریت آن گزارش نشده باشد. * تدوین برنامه عملیاتی مربوط به این شاخص مد نظر است و نه حوزه سلامت اداری. | |
مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه):
| |
نهاد ارزیابی کننده: دفتر تعالی فرهنگ سازمانی و سلامت اداری سازمان اداری و استخدامی کشور | |
| شاخص3: کارائی و اثربخشی نظام رسیدگی به تخلفات اداری دستگاه (هیئتهای رسیدگی و دفاتر هماهنگی) | تعداد سنجه: 5 | |
| سنجه 1: اتقان آراء از نظر شکلی و ماهوی (با رعایت دقیق قوانین و مقررات رسیدگی به تخلفات اداری) | وزن از 100: 40 | |
| نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:
| ||
| مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه): ارائه مستندات از سوی دستگاه لازم نیست. | ||
| سنجه2: مدت زمان رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده ها | وزن از 100: 15 | |
| نحوه ارزیابی و فرمول سنجش: استخراج اطلاعات از گزارش عملکرد ارسالی هیات ها (گزارشات 3 ماهه) – این گزارشات شامل اطلاعات تمامی پرونده های رسیدگی شده می باشد | ||
| مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه): ارائه مستندات از سوی دستگاه لازم نیست. | ||
| سنجه 3 :ارزیابی و نظارت بر صلاحیت اعضای هیاتهای رسیدگی و گروه تحقیق و رعایت مقررات در تعیین جایگزین برای اعضا (برکناری و استعفاء) | وزن از 100: 15 | |
| نحوه ارزیابی و فرمول سنجش: براساس گزارش وضعیت اعضای هیات ها، ارسالی از دستگاه های اجرایی به دبیرخانه هیات عالی | ||
| مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه): ارائه مستندات از سوی دستگاه لازم نیست. | ||
| سنجه 4: بازرسی و نظارت بر عملکرد هیات ها | وزن از 100: 15 | |
| نحوه ارزیابی و فرمول سنجش: بر اساس تعداد گزارشات ارسالی از بازرسی های انجام شده توسط دفاتر هماهنگی از هیات ها. براساس نتایج بازرسی های انجام شده توسط کارشناسان دبیرخانه هیات عالی نظارت از دفاتر هماهنگی و هیات ها. | ||
| مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه): ارائه مستندات از سوی دستگاه لازم نیست. | ||
سنجه 5: آسیب شناسی و تشخیص علل بروز تخلفات به منظور تدوین راه حل های مناسب و جلوگیری از تکرار آنها | وزن از 100: 15 | ||
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش: با توجه به گزارشات آسیب شناسی ارسالی به دبیرخانه هیات عالی در طول سال با توجه به عوامل شناسایی شده و درج شده در فایل گزارشات عملکرد ارسالی (گزارشات 3 ماهه) | |||
مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه): ارائه مستندات از سوی دستگاه لازم نیست. | |||
نهاد ارزیابی کننده: دبیرخانه هیئت عالی نظارت سازمان اداری و استخدامی کشور | |||