شاخص1: رفع گلوگاه‌های‏ فساد خيز

تعداد سنجه: 1

تعریف و هدف شاخص:

گلوگاه فسادخیز قسمتی از یک فرایند یا زیرفرایند است که احتمال وقوع فساد در آن وجود دارد.

هدف از این شاخص ارزیابی شناسایی و رفع نظام مند گلوگاههای فسادخیز با رویکرد مدیریت ریسک فساد در دستگاههای اجرایی می باشد. مدیریت ریسک فساد، سازوکاری است نظام‌مند برای شناسایی و تحلیل موقعیت‌های ریسک فساد موجود در فرایندهای ارائه خدمت یا انجام کار، ارائه راهکارهایی به منظور کاهش ریسک‌های مذکور و پایش مستمر تحقق راهکارها و وضعیت ریسک‌ها.

مستندات قانونی شاخص (مرجع قانونی مورد استناد شاخص):

ماده 2 آیین نامه پیشگیری و مقابله نظام مند و پایدار با مفاسد اقتصادی در قوه مجریه

سنجه 1. رفع یا اصلاح گلوگاه ها

وزن از 100: 100

نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:

  • اولویت بندی گلوگاه‌های شناسایی شده
  • انتخاب حداقل یک گلوگاه اولویت‌دار جدید جهت رفع و تصویب در کمیته/کارگروه سلامت اداری
  • توصیف گلوگاه‌ها (تشریح ابعاد، علل، سیر پیدایش، ذی نفعان، بسترهای قانونی، پیامدها و ...)
  • مستندسازی دقیق فرآیند یا زیرفرایندی که گلوگاهها در آن واقع است با استفاده از استاندارد BPMN
  • بررسی و ارائه راهکارها و اقدامات اصلاحی (گزارش تفصیلی از راهکارهای موجود و دلایل انتخاب راهکار منتخب)
  • تدوین برنامه عملیاتی برای رفع یا اصلاح گلوگاه/گلوگاه‌های منتخب شامل:

اهداف، فازهای اجرایی، نتایج مورد انتظار از هر فاز، اقدامات هر فاز، زمان بندی اقدامات، مسئول اجرای اقدامات و ...

  • تصویب برنامه عملیاتی در کمیته/کارگروه سلامت اداری
  • ارائه برنامه عملیاتی در پاسخ به نامه 75596 به تاریخ 1402/7/10
  • اجرا و پایش برنامه عملیاتی برای رفع یا اصلاح گلوگاه/گلوگاه های منتخب
  • بررسی تأثیر اقدامات انجام شده بر رفع یا اصلاح گلوگاه منتخب سال جاری و یا سال گذشته.

* استفاده از رویکرد مدیریت ریسک فساد در شناسایی و رفع گلوگاه ها مورد تأکید می باشد.

*گلوگاه‌ منتخب برای سال 1402 می بایست جدید بوده و در سالهای گذشته معرفی و رفع آن گزارش نشده باشد.

* تدوین برنامه عملیاتی مربوط به این شاخص مد نظر است و نه حوزه سلامت اداری.

مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه):

  • معرفی حداقل یک گلوگاه منتخب جدید از لیست گلوگاههای شناسایی و اولویت بندی شده دستگاه جهت رفع یا اصلاح و مصوبه کمیته/کارگروه سلامت اداری در این ارتباط (10%)
  • گزارش توصیف گلوگاه و مستندسازی فرایندی که گلوگاه در آن واقع است (10%)
  • گزارش بررسی راهکارها و اقدامات اصلاحی (گزارش تفصیلی از راهکارهای موجود و دلایل انتخاب راهکار منتخب) (10%)
  • برنامه عملیاتی برای رفع یا اصلاح گلوگاه/گلوگاه‌های منتخب و مصوبه کمیته/کارگروه سلامت اداری در این ارتباط و پاسخ به نامه 75596 به تاریخ 1402/7/10 در این خصوص (10%)
  • گزارش اجرا و پایش اقدامات برای رفع یا اصلاح گلوگاه/گلوگاه های منتخب (30%)
  • گزارش تأثیر اقدامات در رفع یا اصلاح گلوگاه/گلوگاه های منتخب سال جاری و یا سال گذشته. (30%)

نهاد ارزیابی کننده: دفتر تعالی فرهنگ سازمانی و سلامت اداری سازمان اداری و استخدامی کشور

شاخص 2: شناسايي و مدیریت مصاديق تعارض منافع

تعداد سنجه: 1

تعریف و هدف شاخص:

تعارض منافع موقعیتی است که در آن منافع شخصی فرد یا سازمان، میتواند بر انجام بیطرفانه و بدون تبعیض وظایف حرفهای و اختیارات قانونی او، اثر ناروا داشته باشد. شناسایی و مدیریت موقعیت های تعارض منافع یکی از موثرترین راهکارهای پیشگیری از فساد و ناکارآمدی در نظام اداری است.

مستندات قانونی شاخص (مرجع قانونی مورد استناد شاخص):

  • سند تحول دولت مردمی
  • اصول دوازده‌گانه حاکم بر نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد اداری و اقتصادی در دولت سیزدهم
  • بخش نامه معاون اول رئیس جمهور در خصوص کنترل تعارض منافع

سنجه 1. اجرا و پایش برنامه عملیاتی مدیریت مصادیق تعارض منافع دستگاه

وزن از 100: 100

نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:

  • شناسایی و اولویت بندی مصاديق تعارض منافع در سطح دستگاه به تفکیک واحدهای سازمانی
  • انتخاب حداقل یک مصداق تعارض منافع اولویت‌دار جدید جهت مدیریت و تصویب در کمیته/کارگروه سلامت اداری
  • بررسی و ارائه راهکارها و اقدامات مدیریت تعارض منافع (گزارش تفصیلی از راهکارهای موجود و دلایل انتخاب راهکار منتخب)
  • تدوین برنامه عملیاتی برای مدیریت مصادیق تعارض منافع منتخب:

اهداف، فازهای اجرایی، نتایج مورد انتظار از هر فاز، اقدامات هر فاز، زمان بندی اقدامات، مسئول اجرای اقدامات و ...

  • تصویب برنامه عملیاتی در کمیته/کارگروه سلامت اداری
  • ارائه برنامه عملیاتی در پاسخ به نامه 75596 به تاریخ 10/7/1402
  • اجرا و پایش برنامه عملیاتی مدیریت مصادیق تعارض منافع منتخب دستگاه
  • بررسی تأثیر اقدامات انجام شده برای مصادیق تعارض منافع منتخب سال جاری و یا سال گذشته.

*مصداق‌ منتخب برای سال 1402 می بایست جدید بوده و در سال گذشته معرفی و مدیریت آن گزارش نشده باشد.

* تدوین برنامه عملیاتی مربوط به این شاخص مد نظر است و نه حوزه سلامت اداری.

مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه):

  • معرفی حداقل یک مصداق تعارض منافع اولویت‌دار جدید جهت مدیریت از لیست مصادیق تعارض منافع شناسایی و اولیت بندی شده دستگاه و مصوبه کمیته/کارگروه سلامت اداری در این ارتباط (10%)
  • گزارش بررسی راهکارها و اقدامات مدیریت تعارض منافع (گزارش تفصیلی از راهکارهای موجود و دلایل انتخاب راهکار منتخب) (10%)
  • برنامه عملیاتی برای مدیریت مصادیق تعارض منافع منتخب و مصوبه کمیته/کارگروه سلامت اداری در این ارتباط و پاسخ به نامه 75596 به تاریخ 10/7/1402 در این خصوص (10%)
  • گزارش اجرا و پایش برنامه اقدامات مدیریت مصادیق تعارض منافع منتخب دستگاه (40%)
  • گزارش تأثیر اقدامات انجام شده برای مصادیق تعارض منافع منتخب سال جاری و یا سال گذشته. (30%)

نهاد ارزیابی کننده: دفتر تعالی فرهنگ سازمانی و سلامت اداری سازمان اداری و استخدامی کشور

شاخص3: کارائی و اثربخشی نظام رسیدگی به تخلفات اداری دستگاه (هیئت­های رسیدگی و دفاتر هماهنگی)

تعداد سنجه: 5

سنجه 1: اتقان آراء از نظر شکلی و ماهوی (با رعایت دقیق قوانین و مقررات رسیدگی به تخلفات اداری)

وزن از 100: 40

نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:

  1. با بررسی پرونده های ارسالی از دستگاه به دبیرخانه
  2. با بازرسی های انجام شده از هیات ها توسط کارشناسان دبیرخانه
  3. با بازرسی های انجام شده از هیات ها توسط کارشناسان دفاتر هماهنگی هیات ها در دستگاه اجرایی

مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه):

ارائه مستندات از سوی دستگاه لازم نیست.

سنجه2: مدت زمان رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده ها

وزن از 100: 15

نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:

استخراج اطلاعات از گزارش عملکرد ارسالی هیات ها (گزارشات 3 ماهه) این گزارشات شامل اطلاعات تمامی پرونده های رسیدگی شده می باشد

مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه):

ارائه مستندات از سوی دستگاه لازم نیست.

سنجه 3 :ارزیابی و نظارت بر صلاحیت اعضای هیات‌های رسیدگی و گروه تحقیق و رعایت مقررات در تعیین جایگزین برای اعضا (برکناری و استعفاء)

وزن از 100: 15

نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:

براساس گزارش وضعیت اعضای هیات ها، ارسالی از دستگاه های اجرایی به دبیرخانه هیات عالی

مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه):

ارائه مستندات از سوی دستگاه لازم نیست.

سنجه 4: بازرسی و نظارت بر عملکرد هیات ها

وزن از 100: 15

نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:

بر اساس تعداد گزارشات ارسالی از بازرسی های انجام شده توسط دفاتر هماهنگی از هیات ها.

براساس نتایج بازرسی های انجام شده توسط کارشناسان دبیرخانه هیات عالی نظارت از دفاتر هماهنگی و هیات ها.

مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه):

ارائه مستندات از سوی دستگاه لازم نیست.

سنجه 5: آسیب شناسی و تشخیص علل بروز تخلفات به منظور تدوین راه حل های مناسب و جلوگیری از تکرار آنها

وزن از 100: 15

نحوه ارزیابی و فرمول سنجش:

با توجه به گزارشات آسیب شناسی ارسالی به دبیرخانه هیات عالی در طول سال

با توجه به عوامل شناسایی شده و درج شده در فایل گزارشات عملکرد ارسالی (گزارشات 3 ماهه)

مستندات قابل قبول(قابل ارائه از سوی دستگاه):

ارائه مستندات از سوی دستگاه لازم نیست.

نهاد ارزیابی کننده: دبیرخانه هیئت عالی نظارت سازمان اداری و استخدامی کشور