شاخص های عمومی ارزیابی عملکرد سطح استان سال 1403 - قسمت نهم
عنوان شاخص: ثبت زیر لایه های داده های مکانی در زیر ساخت داده های مکانی استانی | تعداد سنجه: 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تعریف و هدف شاخص: مجموعهاي از سياستها، استانداردها، شبکههاي دسترسي، دادههاي مکاني، سازمانها و نيروهاي انساني که امور مختلف توليد، جمعآوري، ذخيرهسازي، دسترسي و استفاده بهينه از دادههاي مکاني را تسهيل و هماهنگ ميسازد . دادههای مکانی، نوعی از دادهها هستند که به یک موقعیت یا محدوده مکانی مشخص مرتبط و منتسب میباشد و شامل دادههای موقعیتی و دادههای توصیفی و آماری مربوط به پدیدهها و عوارض (طبیعی یا مصنوعی) مختلف میباشند. از دیدگاه SDI ملی، دادههای مکان پایه ملی، دادههایی هستند که بهطور عمومی و مشترک برای برنامهریزیهای ملی و هماهنگ موردنیاز دستگاههای اجرایی و برنامهریز کشور میباشند. یکی از مهمترین ارکان زیرساخت داده مکانی، مؤلفه شبکههای دسترسی آن بوده که بهطورکلی مجموعه فناوریها و زیرساختهایی (اعم از نرمافزارها، سختافزارها، پروتکلها و غیره) است که امکان جستجو و دستیابی به منابع داده مکانی را با سطح امنیت قابلقبول فراهم آورده و مجموعاً بهعنوان سامانه زیرساخت دادههای مکانی شناخته میشود. آدرس سامانه زیرساخت ملی داده های مکانی سازمان نقشه برداری کشور؛ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
واحد متولی شاخص در دستگاه ارزیابی شونده: دستگاهها از دید این شاخص به دو دسته زیر تقسیم میگردند: 1- دسته شماره 1 که دارای اسناد مخاطرات از دستگاه بالادستی برای لایههای مکانی خود میباشند. 2- دسته شماره 2 که اسناد مخاطرات مصوب برای لایههای مکانی خود ندارند. برای شاخص زیرساخت دادههای مکانی استانی، دستگاههای ذیل برای سال 1403 مشارکت مینمایند:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مستند قانونی شاخص(مرجع قانونی مورد استناد شاخص): ابلاغیه شورای یکصد و بیست و دومین جلسه شورایعالی نقشهبرداری کشور به شماره ابلاغیه 447795 مورخ 24/08/1401 ماده (155) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (منظومه اطلاعات مکان محور) بند (د) ماده (5) برنامه ملی آمار بند (6) ماده (2) آئین نامه تعیین وظایف، مقررات و اعضای شورایعالی نقشه برداری کشور 135589/ت61051 ه | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
عنوان سنجه1: به اشتراک گذاری لایه های مکانی دستگاه در ژئوپورتال های استانی | وزن از100:100 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نحوه ارزیابی و فرمول سنجش: دستگاهها از دید این شاخص به دو دسته زیر تقسیم میگردند: نحوه امتیازدهی در سال 1403 برای دسته شماره 1 که دارای اسناد مخاطرات از دستگاه بالادستی برای لایههای مکانی خود می باشند.
نحوه امتیازدهی در سال 1403سنجش نماگر 1 برای دسته شماره 2 که اسناد مخاطرات مصوب برای لایههای مکانی خود ندارند.
مثال: نحوه ارزیابی در سال 1403سنجش سنجه 1 برای دسته شماره 1:
65 * (25/)100)=16.25 16.25 درصد امتیاز برای ردیف آماده سازی اطلاعات اختصاص داده میشود. کلیه دستگاههای اجرایی دولتی عضو شورایعالی نقشه برداری موظف به اخذ مصوبه شورای مذکور برای انجام خدمات مرتبط با حوزه نقشه و اطلاعات مکانی می باشند. سازمان نقشه برداری کشور به عنوان دبیر این شورا موظف است دستورالعملهای مربوطه را در اختیار دستگاهها قرار دهد، و در نحوه اجرای این شیوهنامه نظارت مستمر داشته باشد. سازمان مدیریت و برنامهریزی استان موظف است دورههای توجیهی نحوه اجرای شاخصها را به صورت حضوری و یا وبیناری برگزار نماید. دستگاههای اجرایی موظف هستند استانداردها و دستورالعملهای سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان نقشه برداری کشور را در تولید لایههای اطلاعات مکانی رعایت نمایند. در ادامه، لینک دسترسی به موارد آموزشی، دستورالعملها و نتایج مدل داده که دسترسی به این منابع در سایت ژئوپورتال ملی سازمان نقشه برداری کشور برای عموم آزاد است، آورده شده است؛ https://iransdi.ncc.gov.ir/layersf/doc https://iransdi.ncc.gov.ir/layersf/movie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مستندات قابل قبول(مستندات قابل ارائه توسط دستگاه): به تناسب معیارهای مذکور در بخش شماره 1 و 2 اسناد و مدارکی به شرح ذیل مطالبه میگردد:
شرایط عدم مصداق: برای هیچیک از 33 دستگاه مذکور در این شیوهنامه، شرایط عدم مصداق وجود ندارد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
واحد متولی ارزیابی کننده: سازمان مدیریت برنامه ریزی استان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شاخصهای عمومی ارزیابی کیفیت ارائه خدمات واگذار شده دستگاه | فضای استقرار | لیست خدمات | وضعیت اطلاع رسانی خدمات | وضعیت فعالیت عمومی دفاتر پیشخوان | |||||||||||
ایجاد فضا و تسهیلات مناسب در دفتر پیشخوان برای ارائه خدمت به ارباب رجوع | لیست خدمات واگذار شده به دفتر پیشخوان | اطلاع رسانی مراحل گردش کار | اطلاع رسانی مستندات و مدارک مورد نیاز برای دریافت خدمت | اطلاع رسانی مدت زمان دریافت خدمت(فاصله بین درخواست خدمت تا ارائه خدمت) | اطلاع رسانی هزینه های دریافت خدمت و نحوه محاسبه و محل پرداخت | اطلاع رسانی رویه ارائه شکایت | انجام نظر سنجی از ارباب رجوع پس از دریافت خدمت | تخصیص کارکنان مطلع، شایسته، ماهر و پاسخگو | فعالیت پیوسته در طول هفته | ارائه فرم رسید و تعیین زمان دریافت خدمت پس از ثبت درخواست | دریافت کلیه مدارک لازم طی یک مرحله | انجام فرایند احراز هویت بصورت برخط | دریافت کپی مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت ملی از خدمت گیرنده | ||
کیفیت پاسخگویی به ارباب رجوع | میزان تسلط بر فرآیندهای ارائه خدمات | ||||||||||||||
عنوان دستگاه اجرایی | ارزیابی کارشناسی | ارزیابی کارشناسی | ارزیابی کارشناسی | ارزیابی کارشناسی | ارزیابی کارشناسی | ارزیابی کارشناسی | ارزیابی کارشناسی | ارزیابی کارشناسی | ارزیابی کارشناسی | ارزیابی کارشناسی | ارزیابی کارشناسی | ارزیابی کارشناسی | ارزیابی کارشناسی | ارزیابی کارشناسی | ارزیابی کارشناسی |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|